Vis full versjon : Enda et nybegynner spørsmål... Gunnda
Når dere snakker om å først bli stabil før evnt. forandring av med. dose, vil det si flere blodprøver med tilnerma like verdier? Med hvilke intervall-6 uker?- og hvor lensge/mange(2,3,prøver eller enda flere).. Etter de resultata skal man da kjenne hvordan kroppen ER, og da evnt. gå opp eller ned. Hva skal jeg argumentere med overfor legen(som er blodprøve fiksert)- at det er min kropp og mitt liv..... Bedrøvelig fotballkamp,forresten!!
Hei, man trenger ikke flere prøver, men man regner med at TSH er stabilisert etter 6 uker.
Hva er problemet, nekter legen å ta flere prøver enn en gang i året, eller sier han bare at prøvene dine er fine og at du skal tenke på noen annet? (at tenker for mye på stoffskifteprøvene og det er ikke noe i veien med deg siden prøvene er fine?)
Jeg merket ikke noe velidg stort før jeg kom akkurat opp i 125 µg. Men jeg merket med en gang at thyroxin hjalp, for føtten mine ble varme igjen og depresjonen lettet straks. (fikk den hver ettermiddag når hormonene a skjoldkjertlelen tok slutt , så det var ikke så mye som skulle til for meg)
Men jeg merket med en gang at thyroxin hjalp, for føtten mine ble varme igjen og depresjonen lettet straks. (fikk den hver ettermiddag når hormonene a skjoldkjertlelen tok slutt , så det var ikke så mye som skulle til for meg)
Hei nora! Tar du medisin om morningen eller om kvelden :shock:
Har akkurat mista hele innlegget mitt. Trykte på ok- knappen, men alt ble borte. Hadde bare skrevet alle prøvesvara mine for å få en analyse, men, men..... Så nå blir det kort. Jeg stilte innlednings spørsmålet da jeg har bestemt meg for ikke å følge legens råd denne gang. Ble nemlig veldig mye dårligere medio mars, og er nå kasta ut på dypt vann, føler jeg... noen eks.(fra FURST lab.)
SENHøsten -06: TSH=0,015 (950µg/uke).Andre svar vet jeg ikke.
23/11-06: TSH=0,03
Ft4=18,4 og Ft3=3,7 (925µg/uke)
22/1-07: TSH=0,15
Ft4=15,8 og Ft3=4,3 (825µg/uke)
13/3-07 : TSH=4,4
Ft4=14,1 (beskjed om å øke til 875 igjen)
29/3-07: TSH=1,9
Ft4=15,9 og Ft3=2,9.
10/4-07: TSH=3,0
Ft4=17,0 og Ft3=2,8.
14/6-07: TSH=0,20
FT¤=18,9.( går da ned på egenhånd for første gang,
men sier i fra.vært svært syk siden medio mars.)
28/8-07: TSH=2
FT4=18,8 STår nå på 825µg/uke.
Ft3= 6,8!!!!!!!!!!
13/11-07: TSH=0,1
Ft4=24,2 Har da gått 6 uker på 875 igjen.
FT3=3,3
Og nå har jeg fått beskjed av legen om å gå ned til 825 igjen fordi Ft4 var såpass høy. Men jeg vet jo ikke hvor jeg hører til enda.... ut fra n.Finn sa går jeg fortsatt på 875. Det var derfor jeg spurte om evnt. antall blodprøver og tid.Jeg hadde det ok i 2006, nå er jeg "redd".... Kan dere lese noe ut fra disse prøvene. Noen som har blitt med, som en jo-jo. JEG visste ingenting. Hørte bare hva som ble referert- ble aldri spurt hvordan jeg hadde/ har det.............
Hei!
Det er selvcagt viktigst hvordan du føler deg, og TSH er individuell,altså hos meg er TSH 0,02 utena t jeg er oversoert, andre har den rundt 1 eller noe annet....
Ja, det er alltid noen på foumene som klager på at prøvene går opp og ned som en jo-jo og legen justerer doesn hele tiden.
Men det er egentlig mer interessant hordan du har det.
Hvis man så leser hva legene selv sier, er det alltid noen som minner på at klinikken er viktigst (som betyr på norsk at der et viktigst hvordan du har det)
Skal prøve å titte nøyere på innleggene dine her så det kan komme mer tekst her.....
Først må man sjekke referanseområdene , og hos Fürst er ft4 9-22 ogn ft3 2,3-5,7
Takk så langt, Nora.... For ordens skyld har stått på med. siden mars-05. Da var Ft4=3,2 og TSH=113. Hadde "normale" dosereaksjoner -retta seg med små justeringer- helt til jeg blir med. ned på nyåret. I dag lurer jeg på om det var binyrene som ropte, og ikke egentlig overmed. Siden mars har jeg vært i dårligere form enn jeg noensinne har vært.Haster ikke dette, men er umåtelig takknemlig for objektive refleksjoner. Tusen,tusen takk så langt, og jeg beklager at jeg maser. (Har kommet meg på beina etter to trafikkulykker, men dette tar kaka!!)
Okay:
11/06 var ft4 72% og ft3 41%. 950 µg Det var ikke overmedisinert men for lav ft3 hvis jeg skulle hatt disse tall. ft4 var ikke spesielt høyt heller. Men noen trenger lavere dose med slike tall og da blir TSH mer normal og ft3 stiger (!). Regner med at legne prøvde å få opp TSH til nærmere 1.
22/1 07
ft4 52% ft3 58% 825 µg Ja, ft3 er gått opp slik jeg sa
13.3.
ft4 39% og TSH 4,4 på 825 µg så skulle du opp til 875 og så medio mars ble du mye dårligere (etter den lille økningen på 50 i uken, vel?) opg du har vært omtrent like dårlig siden
29.3.
ft4 53% ft3 17% TSH 1,9 på samme 875 µg og dårlig
Vel, din ft3 er veldig lav, jeg må ha minst 50% og veldig mange må ha et sted i øvre halvdel. Ft3 er det aktive hormonet. TSH er vel gått opp til nærmere 2 pga den lave ft3
10.4.
ft4 61% ft3 14% TSH 3 875 µg Merk at ft3 er fremdeles veldig lav
og TSH er gått opp pga den lave ft3
14.6.
ft4 76% TSH 0,20 ft3 ikke målt 875 µg
Det har seg slik at TSH er kjapp til å gå opp og ned på små endringer i forbruk eller dose.
Om vintered trenger mange mer, mens noen trenger mer om sommernen av en eller anne grunn.
Og så kan det være antistoffene som spiller deg et puss, du kan for eksempel ha TRAS i tillegg og det fins flere former for TRAS som gjør forsjellige ting, og en av dem senker mest TSH... Be om antistofffprøver. TRAS trigges typisk av allergener , jod soya, stress, røyking og TSH og du hadde høy TSH om sommeren. Antistoffer gjør at man kan føle seg elendig.
Min helt personlige tolkn ing er at du har lav ft3 og da er det logisk å prøve litt iothyronin for å få opp ft3 i øvre halvdel.
Det kunne være interessant å se hvordan du har det med både ft4 og ft3 på 60-70% . Haug skriver faktisk øvre tredel av referansområdet i artikkelen i legetidsskriftet om behandling av hypothyreose.
Da blir vel TSH hos deg veldig lav som hos meg.
Men du vil vel prøve tilbake på 825 µg hvor ft4 og ft3 var såvidt over 50% og du hadde det bedre da. Jeg selv trenger dem begge på akkurat over 50% for ikke å være elendig og er også enig.
Det kan være logisk å forsøke dette.
Men hvis du får influensa eller noesomhelst annet, så går ft3 midlertidig ned men blir normal igjen etterpå. Ft4 og TSH gjør diverse ting også, forresten hvis man er forbigående eller emr permanent syk. Det kan gi underlige labsvar. Bare så du vet.
Så enten går det okay med en senking av dosen hvis du ender opp med ft4 og ft3 på akkurat over 50%, eller så kunne du forsøkt med litt liothyronin for å få opp ft3. Tenker jeg. Og problemet her kom av at legen ikke så på ft3 og så mer på TSH, at den skulle ikke bli lav.
hilsen
nora
Tusen takk- for en tålmodighet du/dere har for masinga mi. Jeg skal lese svaret i flere runder, så går det nok inn etterhvert! Men jeg skjønner det med lav FT3.... Hva kan det skyldes at jeg i august på 825 i et par mnd. plutselig får TSH=2- FT4=18,8 MEN Ft3=6,8..... 13/11 var verdiene i samme rekkefølge: 0,1---24,2------3,3(nøyaktig 6 uker på 875).. ER det kjemiske her at på lavere dose vil Ft4 synke for så å håpe at FT3 stiger... Jeg trodde kanskje at med evnt lavere Ft4 ville FT3 synke ytterligere....
Sånn i prasksi er det ofte at hvis man øker dosen med levaxin, så går ft3 ned....kommer kanskje av at TSh går ned og da forårsaker lav TSH at deiodinaseenzymene lager rt3 istedenfor t3. rt3 hemmer deiodinaseenzymet i leveren som omdanner t4 til t3 og kanskje noen andre steder.
Det var en forklaring, ihvertfall.
Så det er jo en grunn til at legene prøver å holde TSh rundt 1, for da er det sjangs for at det lages nok t3.
Hvis ikek, fins det jo liothyronin eller Armour. Mange har fått et nytt liv med disse.
Jeg selv tar 2x5µg liothyronin.
Det blir spennede å se om du får ft3 opp til ca 50%.
Kom på noe mer: hvordan tar du de 825 eller 875 mikrogrammene? Det er mange som finner uta te ikke kan ta mye en dag og lite en anne dag, da blir de ikke så bra, og det er bedre å fordele dosen til omtrent like mye hver dag. Ikke halvanne tablett omd agen dne ene dagen og en tablett den andre, men trekvart ver dag (som eksempel).
hilsen
nora
Hei igjen! 825 µg har jeg fordelt på 2 dager med 100, de andre på 125. Her kan jeg prøve lik dose hver dag,ja. Når det gjelder 875 µg har jeg tatt 125µg hver dag, men har prøvd å dele dosen i noen uker på morgen og kveld, men ikke klart kjenne forskjell på det.. Ja, skal bli spennende følge Ft3,n. og så kjenne hva som evnt. vil skje med "legemet".......
selv har jeg sluttet å argumentere, selv om legen min ikke er vanskelig. jeg går bare når jeg selv føler for det, uten legetime og tar blodprøver, og så ringer jeg opp, eller de ringer dersom jeg trenger ny sjekk.
så ringer jeg bare for å få resultater, og hvis jeg selv synes de er dårlige ifht tidligere prøver, oppdoserer jeg littegranne.
oftest virker det veldig bra, og nå har jeg bestemt meg for å ikke oppdosere mer etter ett år med jevn oppdosering.
glem tall, og fokuser på formen din:) resultatene er mer en referanse, som kan antyde noe eller si at noe er alt for høyt eller alt for lavt. alt imellom er individuelt.
Forresten så har de en dose på 112µg i USA.
Kom ellers på at hvis man har noen infeksjoner, autoimmune ting eller noe annet, så dannes det cytokiner og de gjør at deiodinaseenzymene skifter om til den typen som lager Rt3 og mindre t3 også. Antioksidanter og omega-3 og annet som er antiinflammatorisk skal hjelpe mot sånt.
elen er en slik antioksidant, senker antistoffene samt øker konverteringen til t3.
Hos meg så gikk antistoffene noe ned og ft3 opp etter at jeg begynte med selen. Noen får sågar forbigående hypersymptomer når de begynner på selen.
Det er forresten en del forskningsartikler om nettopp selen og stoffskifte nå.
Og husk at mye karbohydrater virker veldig inflamamtorisk, og at lavkarbo senker antistoffer og Rt3 og det stoffskiftehormonet man tar som tablett rekker liksom lenger og virker bedre hvis man holder seg til lavkarbo samt tar selen og omega-3. Mer om det i kostholdsforlderen i et innlegg hvor jeg skrev et referat fra et foredrag.
Heia Gunnda !
Dette fikser du !!! Bare hold tunga rett i munnen. Stor bamseklem Tussa
Jeg trenger en time på skolebenken, igjen! .......For øyeblikket er det 567 registrerte brukere på forummet her. Er det noen som har tilnærma oversikt hvor mange av dem som har gått over til "Armour", og hvor stor prosent av dem som har fått et "annet liv"?
Personlig har jeg ikke pressa FT4 så høyt at jeg har hatt overmedisinering,tror jeg. Verdien ligger for øyeblikket over referanseområdet, men har veldig lav FT3. Jeg bør da øke "Levaxin"ytterligere,ikke sant-eller? Hvor lenge er det "normalt" og prøve presse FT3,n før en begynner med T3, og hvor lenge bør den evnt. få en sjanse. Det ene året går etter det andre. Håper på noen brukbare før alderen setter en stopper!!!
Har du en høy fT4 og en lav fT3 så lager ikke kroppen nok T3.
Hvor høy fT4 ?
Så høy som du tåler.
Jeg tåler ikke så høy fT4 og stopper ved omkring 17. Andre tåler å ha mye høyere enn ref.grensen.
Med en verdi over ref.grensen og så lav fT3 som du har er det vel greitt - du kommer ikke til å få nok fT3 på den lille doseøkningen du eventuellt har i reserve.
Jeg syns du skulle prøve Liothyronin nå jeg da.
Jeg har fortsatt de verdiene jeg refererte sist til "deg":
Ft424,2 (9-22) ogFt3 3,3 (2,3-5,7). Jeg har og gjort som anbefalt. ikke gått ned på dosen... Formen akkurat den samme, men får svar på nye prøver torsdag da jeg skal til den nye legen . Den forrige brukte kun TSH, selv med død kjertel. Denne går etter Ft4. Vedkommende har kun jobba et år, men kanskje "ferske" er mere motagelige for pasientsynspunkt. Jeg burde vel spørre om vedkommende er positivt innstilt til bruk av T3 og evnt. senere Armour". Er jo ingen vits med at vi blir bedre kjent hvis jeg ikke møter velvilje der, eller? Kan vi forlange T3- hørt om dem som ikke vil gi det og....
Det letteste å få legen med på er nok Liothyronin.
Nevner du Armour og Liothyronin og siden går med på Liothyronin så føler vel legen at denne har inngått best mulig kompromis ?
Og du har fått det som du vil ha det ?
Ellers trur jeg du har rett i dine antagelser.
Det var en ung lege som skrev ut Armour til meg ......
Ja, så er jeg her igjen. Har nå vært hos endo. Han leste iallfall mere ut av blodprøvene mine enn fastlegen. Jeg har fortsatt fallende SHGB(godt under minstekrav), det samme med S-Dihydrotestosteron...er i ferd med å androgeniseres..TPO-en stiger og stiger.Jeg tar omega-3, selen,magnesium,røyker ikke. Men det som er "ille" er at jeg ikke klarer å gå i trapper-avkreftes mer og mer, sprer seg til armene og. Det verste er forøvrig nevropatien som nå snart er i hele kroppen- brenner og "lugger". Den brenninga er nok det verste av ALT . Er det noen som kjenner seg igjen?......Har vært på lab.n på sykehuset og tappet blod i ca. 25 reagensrør i dag, spørs hva de vil vise. Får vente og se.........
Det blir jo litt venting gunnda ......
Håper du holder ut.
BLÃ…MERKER....... over lengre tid har jeg plutselig registrert at jeg får merker på kroppen - uten å ha slått meg. De kommer på armene og enda mere på beina. Jeg har ikke,ikke høyt blodtrykk! Noen som kjenner seg igjen?
det kan kanskje skje hvis du stresser og cortisol blir noe høyt, eller ved PKU (se annen trå her, jeg tror jeg ikke har rukket å lage en tråd i alternativ-mappen her ennå) eller andre årsaker. Noen får aquiredvWWS av underdosing med thyroxin og da blør man og kan sågar få store hematomer hvis det er alvorlig.
(Det heter aquired von willebrandt syndrome og du finner det på pubmed og masseeferanser om at de ser en sammenheng med lavt stoffskifte)
Claire har postet om dette tidligere, hun fikk diagnosen av en hematolog men egynner nå å lure på om AvWWS egentlig er autoimmunt.
Mye rart er autoimmunt, slik som fibromyalgi, endometriose, og narkolepsi (ikke klassifisert som autoimmunt enda men de lurer på det selv)
Eller det er noe annet, flere andre ting er mulige.
nora
Liothyronin---vil noen som bruker det være så snille som å helt KONKRET fortelle meg hva de evnt. har opplevd som bedre, bortsett fra evnt. psykiske og nevropsykologiske faktorer?......
har for en uke siden ca. begynt med Liothyronin. Har nettopp begynt i ny jobb og har igrunnen grudd meg litt for jeg må lære så mye nytt. Har vært trøtt og sliten med konsentrasjonsproblemer. I dag synes jeg at jeg tar til meg læring ganske fort og føler meg skarp. Det er lenge siden det. Skal se det hjelper på aktivitetsnivået etterhvert også.
Gitte
Jeg følte bokstavelig en vattdott bli dratt ut av hodet mitt. Kunne huske på nøkler osv, jeg hadde for eksempel en dag glemt igjen bilnølklene i tre butikker etter hverandre.
Jeg fryser ikke så mye lenger. Har vel gjennomsnittlig satt ned tempen i huset et par grader tenker jeg.
Det Gitte skriver om å føle seg skarp, der kjenner jeg meg igjen. Misforstå meg rett, jeg snakker bare om at jeg føler hjernen er klarere, jeg klarer også å ta til meg ny lærdom. Leter ikke lenger så mye etter ord.
Jeg tar med det med psyken også jeg, er mye "tøffere" nå, ikke så pinglete som jeg var før.
:) fra Lie
Hei!
Jeg er ny her, og må si jeg blir helt forvirra av alle tallene her. Har fått igjen resultat fra en helseundersøkelse (hunt) som ga disse resultatene:
TSH: 6,63 mIU/l
Tyroksin: 9,5 pmol/l
Anti TPO: positiv
Ble anbefalt å kontakte lege, men virket ikke som hun mente det var nødvendig å gjøre noe med, var veldig travel. Har senere lest litt, og kjenner meg igjen i veldig mange av symtomene. Skal tilbake til legen neste uke.
Det jeg egentlig lurer på er hva normalverdiene skal være, og hvor mye de må avvike før en kan få behandling.
Hei, HEIDI---tråden min kan nok kanskje være misvisende, men er ikke den rette til å svare deg... men kan gjøre et lite forsøk- til noen andre forklarer bedre.. Du hadde ikke oppgitt referanseverdier på prøvene dine, men kan si litt generelt om antistoff. Når kroppen danner antistoff, har en prosess begynt der kroppen angriper seg selv. Gradvis vil kjertellen bli ødelagt... Helt GENERELT- din TSH er for høy. Behandlermål hos ensokrinologer er en verdi på 0,5-1,5. FT4 er lav hos deg; sånår du i
tillegg har antistoff, skjønner jeg ikke annet enn at du har lavt stoffskifte.
Ta det opp igjen med legen din. Fører det ikke fram. og du har mulighet til å bytte, ville jeg ha vurdert det. Det er slitsomt å stå på for seg selv hele tiden, men dessverre viser det seg at det er det vi må......
Takk for raskt svar :D
Hva er referanseverdier og hvor finner jeg dem? :?
Hei.
Synes du kan kontakte lederen av HUNT og fortelle at du ikke blir behandlet. Det kan du gjøre her : http://www.hunt.ntnu.no/ oppe i h.hjørnet.
Ikke for at du skal få noe ut av det, men for at HUNT skal.
Etter min mening har du helt avgjort en behandlingstrengende situasjon som bare vil bli mer og mer krevende.
Det kan ikke være meningen at vi skal gå til vi kollapser før det settes inn behandling (beklager min frustrasjon)
Må bare oppfordre deg til å stå på med alt og alle du klarer å mobilisere.
Jeg har ny legetime 18. februar, og håper det går bedre da. Jeg var kanskje ikke tydelig nok selv heller :oops:
Har lest endel etterpå, og fått forklaring på en rekke ting jeg har gått og "sutret" om. F.eks at jeg har blitt så lat, orker ikke mer enn jeg MÃ…, fryser, gjesper og sover 2-3 timer mer i døgnet enn før. Kremter en del, har vært bekymret for hukommelse og konsentrasjon, ord har "kommet bort" eller har vært vanskelig å uttale, kroppstempen er på under 36, hender og føtter er iskalde, og av og til hovne, og så var det kiloene da...
nettopp - konskvensene av et lavt stoffskifte har du jo "oppdaget" - jeg mener følt på kroppen.
Om den måten leger behandler oss på idag er så bra - så skulle det være nok for denne med et kort blikk på lab arket med blodprøvene dine.
Det taler for seg selv og behandling skulel vært igangsatt.
Prøv å printe ut litt å ta med.
Feks denne :
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
som legen burde kunne på rams.
Heia Gunnda :D
Men det som er "ille" er at jeg ikke klarer å gå i trapper-avkreftes mer og mer, sprer seg til armene og. Det verste er forøvrig nevropatien som nå snart er i hele kroppen- brenner og "lugger". Den brenninga er nok det verste av ALT . Er det noen som kjenner seg igjen?
Ja! Blitt mer og mer avkreftet år for år, tross fine prøver på Levaxin. Har hatt "brennende jernstenger" i nakken i mange år - veldig vondt. I armene lugger det forferdelig - har flere ganger beskrevet det som om det er å bli løftet etter håret - altså i armene. + At armene dovner bort hele tiden, ikke bare sovner, dovner fulltstendig bort. Veldig smertefullt. Faktisk tror jeg det kan være "farlig" også - har lest at folk som har drukket for mye og sovner f.eks. på en arm over lengre tid, kan få nerveskade pga manglende blodgjennomstrømning, antar jeg da. Og da kan sikkert det samme skje pga de stramme musklene mine og bortdovningen - jeg konkluderer med utrolig dårlig blodgjennomstrømning. Men vet ikke om du har dette med bortdovning da....
BLÃ…MERKER....... over lengre tid har jeg plutselig registrert at jeg får merker på kroppen - uten å ha slått meg. De kommer på armene og enda mere på beina. Jeg har ikke,ikke høyt blodtrykk! Noen som kjenner seg igjen?
Ja! I tillegg har jeg alltid hatt uregelmessig menstruasjon - og på et tidspunkt for mange år siden ville jeg ikke slutte å blø fra underlivet. Pga alle blåmerkene og blødningene ble jeg henvist til gynekolog som igjen sendte prøver til sykehuset og et par dager etter stod primærlegen i egen bil på utsiden og skulle ha meg inn på sykehuset øyeblikkelig. ITP - veldig lavt blodplate-antall (thrombocytter). Så du kan evt be om å få sjekket thrombocyttene dine - gjøres på en enkel blodprøve.
Ei annen jeg kjenner med stoffskifteproblemer har lavt blodplate-tall med mye blåmerker, uten å ha ITP. Flere her inne nevner blødningsforstyrrelser - så det kan visst følge med...
Takk for svar. Ja, det med at muskelkrafta forsvinner er noe merkelig. Og det var i den forbindelsen nevropatien kom hos meg, Stina. Smertene er de samme som når vi legger fingertuppene på en varm kokeplate på komfyren.Det brenner skikkelig.... Ja, har den bortdovninga i armene om natta. Noen ganger helt fra skuldrene og til fingertuppene,andre ganger fra handledda og fram. Syns faktisk at jeg har blitt litt bedre etter jeg tok den kuren med kortison...men det har jo du hatt rikelig med og?! Jeg skal be om de blodprøvene,ja. Nytt blåmerke på underarmen nå,ca,8cm i diameter! Dette er en "vitenskap" i seg selv- en må ha tunga rett i munnen iallfall...Jeg og hadde store blødningsforstyrrelser, og kraftige, men nå ser det ut som alderen har satt en endelig stopper for dem.. Tusen takk for svar...
Har hatt to hestekurer med kortison ved begge utbruddene av ITP. Men den gang ante jeg ikke hva kronisk sterke smerter var, så jeg kan ikke svare på om det hjelper mot de smertene vi sliter med - dine erfaringer tilsier vel kanskje det.
Min bortdovning kommer helt opp fra nakke, regner jeg med. MR visste veldig stramme muskler, såpass at nakken blir skjøvet ut av naturlig posisjon og ei skive mellom to virvler skyves utover. Det går ned under underarmen og helt ned i fingrene. Husker de første årene dette begynte, da var det helst tre fingre som dovnet bort - fra lillefingeren og innover. På det tidspunkt var jeg hos indremedisiner for å sjekke for Lupus. Han sa det ikke var rart, for halsmusklene mine var så stramme. Hvis du helst/bare har det ved håndleddet, så er det kanskje carpal tunnel syndrom - det kan evt opereres.
Hvordan blir man utredet for nevropati?
Hvordan kan jeg si noe om nevropati. Jeg har hele tiden vært redd for å si noe galt inne her, for hjerna mi har fått juling fra to hold- både hjerneskade etter bilulykke, og siden av HASHIMOTOS(.....!), men folk er så storsinna at de tilgir...Jo, det er flere måter å angripe det på. Du har jo objektive funn på MR i nakken din; og i og med at virvlene flytter seg slik at skiva kommer ut av stilling, skulle vel det være nok til å komme med den påstanden at nerva da mest sannsynlig er i klem?- iallfall periodevis. Det skal sees på kontrastrøntgen av nerveutgangene i nakken. Så er det elektro/lednings undersøkelser. På "samme" måte som EKG, kan de sende signal f.eks,via nervene i armene, og så regner de ut reaksjonstiden- før hjerna reagerer altså. Dette vet du sikkert selv og, men er iallfall EN måte å finne om du har skade på selve nervenee. Og skada nerver blir ofte smertefulle. Nevropati er jo når det er selve nerven som er smertefull( ellers tenker vi vel ofte at de bare leder smerte).Men er nok andre faktorer som gir nevralgi/nevropati og. En nevrolog eller smertelege burde kunne hjelpe. De skjønner (i beste fall) en del av det en forteller og. Typisk for nevropati er de brennende smertene..Epelepsimedisiner er ofte det som gir best hjelp!
Stina, har du vært hos f.eks. anestesilege som driver med smertebehandling?.....(hvis du orker flere leger,da!)
P.S. Dette skulle vel ha vært under "diverse". D.S.
Stina, og andre, "Ninus" har vel fått delvis medhold fra legen/e sine at TPO-en kan virke inn og gi nevropati. Så da kommer en tilbake til de antistoffa,ja. Selv er jeg "overbevist" om at det har med stoffskiftet å gjøre(til noen evnt. beviser det motsatte). Kanskje antistoffa virker direkte inn på sentralnervesystemet vårt, og det gir utslag i helt gale signal. Må jo være noe som jobber overtid, får for mye stimuli?..... Bare en tanke..Håper at når en finner bedre medisinering at det vil gi bedring og. Av og til lurer en jo på om de blodverdiene bare plasker rundt i blodet, og at kroppen lever sitt eget liv. Symptom burde iallfall stoppe opp etter flere år på med. slik at en ikke føler seg verre.
Takk, Gunnda :)
Hvorfor skal det være under diverse, hvis det som du (og jeg) tror - har noe med antistoffer å gjøre? Det er helt tydelig at vi med antistoffer mot skjoldbruskkjertelen ikke kan betrakte vårt lave stoffskifte som en isolert sykdom.
I tillegg påvirker alle deler i kroppen hverandre - både psyke og fysikk.
Og hva i alle dager skulle du tilgis for? Alle sier jo noe feil, vi behøver jo ikke andres tilgivelse for det, det er jo ikke noe vondt vi gjør, vi får bare rette opp i oss selv og hverandre så godt det lar seg gjøre. Det er det som er fint med et slikt forum med flere menneskers ulike erfaringer og kunnskaper.
Bla, bla, bla ;) (Nok hypomanien... ;) ... )
Anestesilege for smertebehandling. Ja, takk :D En sånn en orker jeg, hvis jeg finner en. Hvor....??
Men jeg vet ikke om jeg har så vondt som du beskriver, som å legge hendene på ei brennende plate, var det slik....? Det brenner kraftig i nakken, men det er jo ei "indre" brenning, mens en ytre brannskade kjennes jo nettopp ut som en "ytre" brenning. Jeg mener det er noe forskjell på disse to - hos meg.
Epilepsi medisin har jeg forsøkt mot Restless legs syndromet - var vel de jeg fikk så vondt i hodet av. Men det er kanskje mulig å forsøke igjen... ?
For mye stimuli - sentralnervesystemet? Ja, du er nok veldig inne på noe her. Denne mage-tarm-spesialisten jeg nettopp har vært hos tegnet og forklarte jo nettopp hvordan hormoner i signalsystemet fra ryggraden ut til tarmveggen påvirket tarmfunksjon - for mye stimuli = diare, for lite stimuli = forstoppelse. Og han visste hva han snakket om fordi han hadde vært med på utprøving av medisiner som virket.
Jeg tror heller ikke stoffskiftehormonene trenger inn i cellene og får gjort jobben sin, men jeg har ikke funnet ut av hvorfor enda. Thyreoidehormonresistens? Hm.. jeg er ikke typisk for det. For mye reversT3? Vet ikke nok enda.
Hvem tar på seg og samler alle de nyttige opplysningene vi kommer fram til i en stor bok/hovedoppgave - jeg tror vi ofte får fram noen virkelige gode poenger - men så forsvinner de vel som oftest igjen.
Det som jobber overtid, som du nevner, er jo vårt overivrige immunforsvar = antistoffene. (Som igjen har noe med T-celler å gjøre??)
Takk for svarene dine, Gunnda - og unnskyld at jeg babler sånn i vei :oops: Spennende å "snakke" med deg.
Hvis skivene i nakken presser på nervene, og man har symptomer i armene, pleier legen å sende en til nevrolog og man sendes også til undersøkelse om smertene i armen kommer av at nerven er i klem i armen, eller nakken. Det siste er en undersøkelse som foregår med elektroder/nåler som måler impulshastigheten. den er nedsatt hvis nerven er i klem underveis. Hvis ikke, tyder det på at den er i klem i nakken. Mener jeg å huske.
Deeet tar lttt tid å få time til slike undersøkelser.
Har hørt at de ikke opererer før smertene er ganske ille men det er en stor fordel om man er allerede i systemet, at man har vært til nevrolog pga samme tingen før. Bare noe jeg har snappet opp så det kan være annerledes.
Hm... det var jo med tanke på evt operasjon at jeg ba om MR av nakken - på anbefaling av ei annen som slet med lignende ting, hadde blitt operert og så blitt bedre. Det kan jo ikke ha vært aktuelt for meg med operasjon siden jeg da ikke har blitt sendt videre. Husker jeg ba om at bildene skulle sendes til et-eller-annet-sted hvor hun andre hadde vært - til vurdering - men legen sa at utfallet av bildene skulle avgjøre det. Og jeg har da ikke blitt sendt videre. Tungvint dette her... Og i høst og vinter har jeg ikke orket å trene og da også strekke ut så mye, så nå er det temmelig stramt. Tror en god del av hodesmertene, svimmelheten og balanseproblemene også skyldes dette, tror ikke jeg får nok blodgjennomstrøming til hjernen - for jeg kan jo kjenne at jeg også blir verre i hodet jo strammere musklene er.
Gunnda
Hormonet endorfin er nesten alltid til stede når vi er i godt humør. Noen kaller endorfiner for â€lykkehormon†eller â€kroppens eget morfinâ€. I store doser kan endorfiner gi oss en følelse av ekstase eller eufori, sier Allen som er ansatt på Rikshospitalet i en prosjektlederstilling knyttet til forskning rundt temaet smerter hos pasienter med anginasmerter og pasienter med nevropatiske smerter.
http://www.helsenytt.no/artikler/endorfiner.htm
Det med nakken og prolaps, saksgangen er at man må kontakte/purre på legene og nevrologene flere ganger, ellers blir liggende. Ingen løåer etter deg og spør åssen du har det pga skiver som trykker på nervene. Du kan ha uutholdelige smerter og enda må du minst to ganger samme runden. Det er slik systemet her er.
Det går i tilegg på antall år, at når man har vært til nevrolog til utredning så begynner nedtellingen, at man rykker foran i køen når det er gått noen år og man fortsatt klager og så klager at det er btt verre. Det pleier ikke å skje noe etter første henvendelse.
Har du vært hos nevrolog, eller var nåløyet dit det røntgenbildet?
Er litt usikker på om spørsmålet er ment for meg, men min nevropati er aller,aller verst i foteblad(der det begynte), lår. legger--kommet senere i handflatene og kan kjenne det i over- og under armene på samme måte i ryggstrekkere . undeliv og mellom skuldrene. Disse smertene kom samtidig med at jeg mista så muskelkraft i underekstremitetene.(jeg har ikke nerver i klem....). symptoma kom samtidig med, HALS, ØYNE,tiltakende håravfall, muskelkramper m.m. Det er hele denne familien som får meg til å forbinde det med hypotyreosen- på en eller annen måte.
Kan legge til at både fastlegen og endokrinolog har vært inne på at noe annet kan jobbe parallelt i kroppen, mulig jeg bare vil fortrenge det??? Men de kan ikke komme utenom halsen min. De som ikke har prata med meg på en stund, hører jo at stemmen min er blitt MYE dypere, og det er smertefullt nedi der-
Klart det fins nevropati pga hypothyreose. Har sett en del postinger om det også, samt referanser.
Jeg har nevropatier når jeg får i meg gluten.
Og, sjekk denne:
http://www.ataxiaalternatives.com/commu ... istory.htm (http://www.ataxiaalternatives.com/community/my_history.htm)
Tusen takk, Nora, du er jammen jeg flink - og tålmodig ;)
Ja, nåløyet var vel røntgenbildet - husker ikke helt hva som ble sagt - jeg ble jo så dårlig i mange, mange måneder i ryggen etter dette - tåler ikke å ligge på rygg så lenge (kan det ha forbindelse med nakken?) - noe som kullminerte i en lumbago i novemer? 2007. Er litt engstelig for nevrolog, har vært til en som er humørsyk to ganger i løpet av mange år - første gang var han veldig hyggelig, skrev at jeg vær en særdeles mentalt oppegående pasient og noe (jeg var nok "manisk", for jeg hadde ikke sovet om natten for å klare å komme opp og avsted til ham...). Andre gang når han fant Restless legs var han ikke så hyggelig - hadde ikke trodd de fant noe pga mht søvnforstyrrelsene (nei - det var vel psykisk?) og ble direkte sur når jeg ikke tålte medisinene - mot parkinsons og epilepsi. Må jo spørre legen om å komme til en annen da. Får legge det på den uendelig listen med ting jeg burde få gjort.... ;)
Kjære Gunnda, dette er jo din tråd, beklager at jeg har "blandet" meg sånn. Forferdelig at du skal ha denne nevropatien så mange steder. Har du anledning til å forsøke deg på glutenfri mat sånn som Nora nevner, for å se om det hjelper? Og trener du noe? For meg er det grusomt smertefullt å trene pga de stive og vonde musklene - men når jeg har trent 1/2 times tid får jeg noe smertelindring. Orker jeg å trene mer, så varer jo dette ca så lenge som jeg trener. Etter trening tar smertene seg raskt opp igjen. Men bortdovninga hjelper det altså også på, selv om det langt fra blir vekk. Men jeg kan ikke trene for mye eller for hardt, jeg må kjenne nøye etter på formen ellers risikerer jeg å bli veldig dårlig i flere dager etterpå. Og jeg skjelver alltid etter trening, så jeg mistenker også ME pga dette - trener som sagt ikke hardt, burde ikke skjelve sånn.
Jeg fryser jo forferdelig mye, jeg tror muskelsmertene også kommer mye pga dette. Hvordan er det med deg - fryser du? Er det i denne tråden dine prøvesvar blir kommentert og evt foreslått å forsøke T3? Det kan jo være verdt å vurdere. Det skal visst helst hjelpe på psyken og kroppsvarmen, selv om det ikke gjorde noe for meg.
Og jeg forstår det som om det er smertefullt i halsen? Har du fått undersøkt skjoldbruskkjertelen? Det finnes jo ulike måter, uten at jeg har oversikt over dem - de er beskrevet rundt om på forumet.
Nora , tusen takk- lesing foregår i små porsjoner, men tar det i små porsjoner...
Stina, ikke din eller min tråd her. Her roter vi rundt i samme gryta!!!
For å ta kjertelen først. Det eneste jeg reagerte på etter noen uker på medisinering var halsen.. , men gikk da ned litt på dosen selv,og gikk bra da jeg gikk opp igjen.Men jeg fikk komme til ultralyd- hadde to knuter . En på 12 mm og den andre 13mm. Fikk bare beskjed om å komme tilbake om 6 mnd. Da var knutene uforandra, men kjertelen var krympa mye. Dette ligger godt og vel 2 år tilbake i tid...
Opptrapping av "Levaxin" har aldri gitt meg en følelse av at noe egentlig er blitt bedre, annet enn utslag på blodrrøvene. Jeg føler meg mere klinisk syk i dag enn før jeg begynte på medisin..Jeg har referert så ofte til det som skjedde i kroppen for 13 mnd. siden, så tier med det, men jeg fikk iallfall dette herket nøyaktig 8 uker etter jeg ble medisinert ned. Om det har noe sammenheng vil jeg jo aldri få svar på!!
T3 har jeg nevnt for legen, men skulle ha flere!!!!blodprøver.----Jeg fryser og kaldsvetter om hverandre, men som oftest iskald på hender og føtter. Jeg er jo i en vanskelig hormonalder fra naturens side, men noe jeg reagerte på for vel et år siden, var at hårtapet mitt ble "ekstremt", samtidig som jeg fikk kraftigere hårvekst på kroppen. Dette er blitt underbygget av blodprøvene og(endokrinologen så iallfall DET).
Samtidig kom alle de kliniske symptoma, og jeg føler jo de har en sammenheng.(ulykka skada meg, men gjorde meg ikke syk, hvis jeg klarer forklare meg.)
Nå kommer jeg iallfall til å spørre om å få komme på UL igjen med halsen, og til øyelege- ser ut som en blodhund, de er tørre og venstre pupill er adskillig mindre enn den høyre....og det er der det er noe galt med øyemuskelen.Er det ikke festlig aldri å få fri fra de legebesøka.......
Tilbake til knutene og størrelsen på kjertelen, det fins nosom heter autonome knuter. Da kan resten av kjertelen krympe fordi TSH blir lav . Kjertelvev erstattes med bindevev. Hvor stor var kjertelen før, og er den normal nå eller for liten?
Det er viktig å få tak i dette før kjertelen er stattes med bindevev, det heter at etter 18 mnd så er kjertelen ofte erstattet med bindevev og at sjansen til helbredelse er liten.
(Ideen er at man fjerner knutene og så etterpå skal kjertelen satte opp igjen og man skal klare seg fint uten levaxin fordi alt fungerer som normalt)
baremei var gjennom denne mølla, og legene sa at symptomene på lavt og høyt stoffskifte var innbilla fordi prøvnene var normale.
Det er ikke greit å ha sånne knuter og man kan ha alskens symptomer og blir avfeid med at det bare er psykisk, fordi læreboka sier at man ikke kan ha noens ymptomer før knuten er 3 cm. Vel, mange får velidg toksiske symptomer ved 3 cm mener de vel muligens.
Var det det du kanskje har?
nora
Ja, hadde jeg visst , hadde jeg ikke vært inne her og plaget dere. Det eneste jeg vet er at da jeg fikk diagnosen, fikk jeg høre at jeg hadde en liten struma, ved palpering.. Denne skal ha blitt borte.. Ved siste UL sa røntgenlegen at det var helt normalt at kjertelen ville krympe, da den ikke var virksom lenger- Størrelsen ble det ikke sagt noe om . Tras har vært negativ hos meg.
Oppsøkte endokrinolog, privat, og han reagerte på at jeg hadde store svigninger på blodprøver innen samme dose, og ellers på svært små doseendring.. så han var ikke fremmed for at kroppen(selve kjertellen) sendte ut hormon på egenhand. Jeg nevnte da knutene, men der følte jeg at det ikke var noen respons...... Siste UL var ved årsskifte 05/06, så er vel på tide med en ny tur....
Ikke sikker dette gjelder for ditt tilfelle for jeg har (hadde) ingen knuter.
En endo på Aker forklarte mine svingninger med at når kjertelen er død etter angrep av antistoffer, så fjerner kroppen kjertevevet. Den blir rett og slett borte og i den prosessen frigjøres hormoner som har ligget ferdig i kjertelen.
Det høres da svært logisk og... kanskje det er den siste destruksjons-
prossen som blir smertefull......Alt er jo en overgang, sa vel reven som ble flådd, og sikkert dette også!! .........Når det gjelder blodprøver de siste 5 mnd, ser det ut som TSHen stiger litt(0,18 nå). FT4 holder seg stabil på 19,4 og FT3 har steget litt,3,7. Ideelt sett burde vel FT4 ned og FT3 opp ytterligere.Men det som er snodig er at klinisk føler jeg ikke forskjell om feks, FT4 er 14 eller 19; FT3 ligger på 2 og noe eller 3 og noe. Så da spørs det vel om "Levaxin" er så vidunderlig, da.....Eller blir dette helt feil konklusjon?? Vet ikke om" Lio" er noe for meg heller, for jeg er i hovedsak på jakt etter å få det litt bedre FYSISK.?!
Hun sa det kunne "lekke" fra kjertelen i mange år - noe jeg tolker som at det blir slutt på det - en gang.
Flere melder om at de kan kjenne om fT4 er for høy eller for lav og er best på en viss fT4-verdi. Jeg kan ikke det og jeg har sett andre melde om at de heller ikke kjenner forskjell.
For dem er jo et insitament i det jeg hevder at det er mer villedende enn veiledende å ta blodprøver - og at en derfor bør lære å styre dosen selv etter sin kliniske tilstand.
Blodprøver er kanskje ok i begynnelsen, men er uegnet til å finne den beste dosen - for meg iallfall.
Om Lio er noe for deg må du egentlig prøve for å få vite det.
En teori går ut på at hvis du ikke lager nok fT3 av en tilstrekkelig fT4 - så kan du prøve Lio.
Men så er det å la seg regjere av disse blodprøvene da.......
Takk, Gunnda :)
Interessant det dere skriver her.
Det høres da svært logisk og... kanskje det er den siste destruksjons- prossen som blir smertefull
Hm... jeg har litt vondt for å forstå/tro helt på dette, fordi jeg har hatt antistoffer i så mange år - i alle fall målt i 13, tror jeg (er så rotete med tid...) Min kjertel burde vært død for lengst, og jeg blir bare verre og verre, mange symptomer likner dine, Gunnda.
UL er jo en type undersøkelse. Fin-nåls-biopsi er en annen. Og der er flere. Vet ikke hvilken som ville vært best i ditt tilfelle. Men mye tyder uansett på svingende hormonproduksjon fra din egen kropp, så kan du få undersøkt kjertelen din på noen måte, synes jeg du skal gjøre det.
Ang Levaxin, så følte jeg meg også sykere og sykere etterhvert som årene gikk. Har også fysisk synlig ting som jeg påstår er stoffskifte-relatert - ja, øyene kan være en slik ting, noe øyenlege absolutt bekrefter + symptomer på at jeg er helt utslitt. (ME? som igjen kom av sliten binyrebark som igjen kom av for sent/dårlig behandlet stoffskifte???)
Iskald på hender og føtter - ja. Fryser - jepp, av og til kaldsvetter, men mest frysing. Skjelving/feberfølelse, men da med mest frost-følelse. Ekstremt hårtap ja, fra "løvemanke" til noe få pistrer (hjelper med masse B-vitaminer - håper det er i ferd med å ta seg opp nå - men jeg mister fremdeles mye hår). Masse hårvekst på kroppen, også ei jeg traff som hadde fjernet kjertelen var plaget med dette (fjernet for et år siden).
Du forklarer deg godt - stor forskjell på å være skadet og på å være syk. Den "syken" jeg føler, innbiller jeg meg kommer fra ubalanse i binyrene. Har du mulighet for å få sjekket kortisolet?
Øyenmuskelen - jeg har problemer med de fleste musklene i kroppen - alt fra tarmer og blære til fingre og ja, du vet jo det meste fra her i tråden. Helt sikker på at hormoner, spesielt stoffskiftehormoner påvirker musklene veldig mye (eller rettere: mangel på hormoner) ;)
Er det noe rart at en blir forvirra. skjønner godt at dette tar maaaange år før en får litt peiling selv. Inntil da må en be om hjelp fra dem som har slitt seg fram og fått erfaring. Jeg har beskrevet dette som å få både ja- og nei signal samtidig. Blodprøvene sier ja, men kroppen sier nei. I lengre tid nå får jeg disse bølgene av sterk varme skyllende gjennom kroppen. Isolert sett sier jo da legen at det er overgangsalderen.. men jeg får samtidig hjertebank rask.100-110. Dette varer en stund, og så synker pulsen ned til +/- 50 , og så begynner jeg fryse- skikkelig "bånntæla". Går så en stund med noenlunde normal kropp, og så er det samme runddansen( både om dagen og natta). Jeg skjønner jo at jeg muligens må gjøre noe med medisinen min, men i all verden, hva....Kan det være mulig at det bare blir pumpa ut adrenalin "uavhengig "fra medisin ? Får mere intens nevropati og, og musklene blir mer og mer fiskepudding. Ja, jeg spør helt konkret- opp eller ned på medisin. Hvis noen orker svare, evnt. pm, så er det iallfall sikkert... regner kanskje med at noen har vært der...Jeg går ut ifra at jeg må prøve begge deler, men noe er kanskje lurest å begynne med.Vet ikke om dette vil være normal reaksjon når kjertelen selv evnt. har sine "krampetrekninger", heller. Spør om å føle seg "dum"......
I lengre tid nå får jeg disse bølgene av sterk varme skyllende gjennom kroppen. Isolert sett sier jo da legen at det er overgangsalderen.. men jeg får samtidig hjertebank rask.100-110. Dette varer en stund, og så synker pulsen ned til +/- 50 , og så begynner jeg fryse- skikkelig "bånntæla". Går så en stund med noenlunde normal kropp, og så er det samme runddansen( både om dagen og natta). Jeg skjønner jo at jeg muligens må gjøre noe med medisinen min, men i all verden, hva....Kan det være mulig at det bare blir pumpa ut adrenalin "uavhengig "fra medisin ?
Jeg tror det kan være flere ting: Først kan det tyde på at thyroxin-produksjonen er ujevn - rask puls, varme = mye thyroxin og omvendt. Men jeg er sikker på at ujevn østrogen-produksjon og adrenalin også kan være årsaken. Og det kan være litt av alt...
Det er ikke lett å skulle gi råd om dosering generelt og slett ikke i slike tilfeller. Og man skal heller ikke gi andre råd om dette, man kan bare fortelle om egne erfaring, så må andre ta de valg de måtte ønske for seg selv.
Jeg har IKKE vært der du er heller.... Ikke nøyaktig, i alle fall ;-)
Husker jeg riktig: har du knuter eller noe slikt i kjertelen? (Beklager min vanvittige dårlige hukommelse...) Var du ikke veldig følsom for doseendring på prøvene dine? Litt mer thyroxin, så føk prøvene opp, slik at du måtte ned igjen? Altså opp og ned i dose hele tiden? HVIS det er tilfellet, og hvis det var MEG, så hadde jeg vel forsøkt meg på en dose midt i mellom dette.... Da hadde jeg vært ganske trygg mht å bli alt for høy eller lav også.
Så skal du huske at det kan ta opptil 8 uker før den dosen du tar i dag (og hver dag fremover) gjenspeiler seg på blodprøvene. Det kan visst ta enda lengre tid, kanskje måneder, før man føler det på formen - det er så individuelt. Dette er en sykdom som krever stor tålmodighet.
Hvis man endrer dose, må man være i stand til å tolke symptomer på at man blir for lav eller høy (f.eks. økt diare, økt forstoppelse, søvnen, hodepine, hjertet...). Og man skal alltid kun gjøre det i samråd med lege.
For å lettere kunne skille hvilke symptomer som stammer fra hva (thyroxin, østrogen...), så kan man ta østrogen-tilskudd, det hjelper på "overgangsalder-symptomene". Men man kan da igjen muligens få symptomer på for lite progesteron, men det tar kanskje litt tid... Er det ikke ønskelig å ta østrogen, kan man redusere dette til en periode, til en får isolert symptomene. Det finnes også produkter på Helsekosten som skal lindre disse plagene, uten at jeg kan uttale meg nærmere om dette.
Det fins knuter i thyreoidea som kan sende ut hormon plutselig og ubedt. Og, det fins noe som heter feokromatozom hvor det sendes ut adrenalin og hjertet banker plutselig.
Det første fins ikke blodprøver for egentlig, det andre fins det prøver for.
Dessuten fins det noe som heter dysautonomi, og ved ME kan hjertet begynne å banke fort osv.
Tusen takk for svar begge to. Har prøvd østrgentilskudd/ tabletter, men etter et års bruk ble de kutta ut i samråd med gynekologen- da jeg ikke kunne registrere noen påfallende virkning. Det var forøvrig han som sendte meg til MR av hypofysen da jeg fikk så høy prolaktatin(fastlegen reagerte ikke....). Dette var litt på siden, men mener det har vært nevnt her inne at gynekologer ofte er de som hjelper like godt som "andre". Smertelegen min avviser at muskelsvakhetene mine er ulykke releaert, men han nevnte ME med en gang - er ikke det da,"gunnda", sa han. Nå nevnte han engelske legen(innlegget under "Diverse" at ME var relatert til adrenalinet. Det var fysisk , men mente likevel at pasientene kunne ta kontroll over det. Er en del faktorer her, ser jeg-- det med de tette nesegangene og, spesielt den ene. Jeg merker meg iallfall dette; så tusen takk..
Helt generelt: får sprøyter med B12, tar omega. selen og magnesium/m kalium..Bedre sent enn aldri- i dag kom rullgardiner på plass, så slipper en de "flybrillene". Lyssky,ja!!
Etter ca.14 mnd med skikkelig svie i kjertelen og smerter i halsen har svien nå kommet til tunga, ganen og gummen. Hva skjer? Fra å bare kremte litt går det nå nesten i ett.Hos legen.. ingen respons!! Pulsen varierer fra 40 til 110, huda mi blir plutselig blåfarga, som jeg skulle være en blekksprut. Nattesøvn blir verre og verre; gjennomvåt av svette; i musklene sitter det "noen" og napper i miskelfibrene med pinsett,m.m. Fredag skal jeg til fastlegen. igjen, men er siste gang jeg finner meg i å gå ut igjen med følelsen av at jeg er et barn som får "donald-plaster" på et skrubbsår....Er det noen som har stikkord jeg kan komme med til legen.. Øyet mitt er ikke bedre heller, men det siste han sa da jeg spurte om å få komme til øyenlege var at jeg skulle til optiker. Der har jeg vært ,og er ikke der hunden ligger begravet...Orker ikke kjempe lenger, sier til meg selv at det får gå som det går. Vi skulle hatt noen som kunne snakke for oss.....
Nå i dag har jeg vel kanskje fått svar på det med tunga, gummen og ganen.. sikkert noe adskilt fra halsen, for nå har jeg hovna skikkelig opp i leppene noe som indikerer matallergi, tror jeg......? Må finne ut av dette!!
Får du allergi i munnen bør du oppsøke lege fort. Det er ikke bra for man kan faktisk få pustevansker om det blir ille. Tar du allergitabletter? Hvis ikke kjøp noen på apoteket reseptfritt.
Bestå sjekke opp sånn allergi. Husker jeg følte meg skikkelig ille før jeg skjønte at det var allergi (det var vel pollensesong samt at jeg reagerte på noe i leilighet jeg leide, mye rart i byggestøv/malingslukt) måtte over på sarotex (som er en veldig sterk antihisstamin) før noe ble bedre, allergitabletter alene gjorde at pulsen varierte fremdeles.
Og når du er på sarotex så slår jo ikke Ige-prøvene ut men legene har aldir vært obs pådet så jeg har aldri hatt noen positiv allergitest noengang....
men jeg er mye bedre på litt sarotex samt at jeg måtte over på weleda tannkrem siden øsofagus ble for vond (EE, eosinophilic esophagus tror jeg men fikk ingen diagnose) og det ble bra etterpå på tannkrem jeg tålte.
Forresten så nevner de noen ganger allergier på thyroidforumene, at allergiene ble borte på riktig dose thyroxin.
Sjekk også her: http://www.doktoronline.no/wacms/print. ... entId=1238 (http://www.doktoronline.no/wacms/print.wa2?DocumentId=1238)
og flere steder hvis du søker på burning mouth
Jeg har det samme, hatt det lenge, og våkner nesten hver natt med høy puls og sitring i musklene. Begge disse tingene kan ha sammenheng med sjøgrens, slik jeg har forstått det. Jeg har i tillegg tørre øyne og munn, og følelse av irritasjon i underliv, som de ikke finner noen årsak til.
Jeg har ikke matallergi, og kan også utelukke allergi overfor tannfyllingsmateriale, da jeg ikke har hatt hull i tennene på over 3 år.
Må også si; det er ganske morsomt som det står i linken, at det har en viss effekt med VITAMINTILSKUDD OG GRUPPETERAPI. Med andre ord; dette vet man lite om ...
Tily og andre- takk for svar!! Til det siste først-- jeg og leste det to ganger.Ja, vi kan jo holde kurs for dem...... Vitaminer er vel noe vår sykdomsgruppe stapper i oss, sikkert av og til unødvendig og.
Jeg og har vært innom tanken på "Sjøgrens". Allergi har jeg aldri hatt, men i og med at jeg plutselig hovna så opp i leppene, slo den tanken meg og- en gang er jo den første.
Hadde som sagt time hos legen. På samme medisindose(24 uker) har Ft3 gått ned fra 44% til 38%- TSH stiger litt(0,3) og Ft4 holder seg på 19. "Lio" er ikke skrevet ut enda.. Men selv tror jeg at jeg må opp på FT3. ANNE MA, hvis du leser dette- jeg tror nemlig de nervesmertene våre er relatert til medisineringen vår, eller mangel/feil på den!!!
Jeg blir nå søkt til reumatisme sykehus til utredning for Lupus, Sjøgrens,myositt m.m. Legen tok iallfall fatt i det. Jeg har jo fått det utslettet i ansiktet, de svært svake musklene mine og den nevropatien
med muskellugging. TILY-
kjenner meg igjen igjen i de symptomene du beskriver..
Jeg håper at dere som evnt. leser dette tilgir meg fordi mye av dette ikke direkte har med lavt stoffskifte å gjøre, men alt har kommet ETTER den diagnosen hos meg- og nå jobbes det for nærmere diagnostisering av evnt. andre ting som er autoimmune, og det kan kanskje bli til hjelp for andre.
Selv er jeg kanskje på fornektingsstadiet for "andre ting", for jeg tror fortsatt at jeg er feilmedisinert.. Jeg tror på julenissen fortsatt....Er forøvrig satt på 15 mg "Prednisolon",for å se om jeg får noen bedring av ett eller annet. TILY-- nå trengs gruppeterapi, for det brenner skikkelig i munnen, ja. Har ikke belegg inni der, bare sviing og brenning, men det kommer iallfall ikke flammer ut når en gaper. !!!!
Hei Gunnda :D
ANNE MA, hvis du leser dette- jeg tror nemlig de nervesmertene våre er relatert til medisineringen vår, eller mangel/feil på den!!!
Jeg er helt enig. Jeg har faktisk sagt det til legen min og. Ikke at jeg fikk noen respons da ;) Bare det at smertene (begge typene jeg har) går rett i taket når jeg øker Levaxin dosen min. Jeg er virkelig på jakt etter dr. min nå, for jeg vil prøve naturlig thyroxin. Som jeg sier til han: Finnes det 5 promille sjanse for å bli bedre så vil jeg prøve det. Jeg tror ikke han vil skrive det ut til meg, men han har overrasket meg før, så kanskje ;o) Problemet mitt med det er at jeg reagete veldig sterkt på Lio. Fikk bivirkninger som sterk kvalme osv. Burde kanskje gjort som Stina på Armour, bare holdt ut og sett om det roet seg. Men jeg synes det er verdt å bli kvalm og skjelven og uggen ved å forsøke meg, har ingenting å tape. Legen tror jo ikke jeg kommer til å bli bra på Levaxinen han heller...
Jeg går ut ifra at de 15 mg prednisolon er bare en kort kur. Fysiologisk dose (altså det som ville tilsvart kroppens egen produskjon av steroider, cortisol), ca 5 mg. Har prøvd 5 mg en periode men fikk vondt i magen (vanlig bivirknig) .
Det står forresten en artikkel om nettopp prednisolon og anti-21-OH antistoffer, at pasienten ble kvitt dem etter en kur på prednisolon.
(det er en type antistoffer som er ganske spesifikke for binyrebarksvikt, en svenske oppdaget dem og /eller forsket på dem)
Heia dere :D
Så spennende diskusjon, selv om det er fæle plager...
Anne Ma - tror jeg hadde ca 3 uker med forferdelig kvalme ved oppstart av Armour, eller litt uti der.... Har skrevet om det en eller annen plass her inne ;-) Og hadde også andre symptomer som jeg relaterte til binyrene, f.eks. større søvnproblemer.
I begynnelsen av mars gikk jeg over på 2 3/4 Grain Armour, i motsetning til 2 1/2 Grain i 2 måneder før. Armour virker fremdeles ikke på meg, er forferdelig værsyk nå. Men har heller ingen spesielle plager pga Armour. Har ikke brukt syntetisk thyroxin på lenge nå, så hvorfor like mye muskelsmerter?
Jeg forsøker dog lengre, og øker etterhvert, selv om jeg hadde bestemt meg for å bli på 2 1/2 Grain. Ingen vits i å ha bestemte meninger om noe som helst, så lenge det ikke virker....
Gunnda - jeg føler det som om noen løfter meg etter håret - om da musklene i armene min var håret, sikkert beslektet med "pinsetten" din ;-)
Er ingen påskenøtt dette, men filosoferer over litt biokjemi.. Er det mulig at en "lav" dose Levaxin kan gi en høyere FT4 enn en "høy" dose? Iførste filfelle ville FT3 være lav, i det siste noe høyere..(Ser bort fra TSH)
Svaret på spørsmålet ditt er vel egentlig nei, ikke hvis målingene som tas er på stabile langvarige doser.
Stoffskiftet er ingen konstant affære. Det har døgnrytmer og andre variasjoner. For å holde det innen akseptable rammer varierer stoffskiftehormonene av alle stadier i blodet.
Så prøvesvaret kommer veldig an på når du måler og i hvilken fase kroppen er i.
Det er en av grunnene til at referanseverdiene gir et så vidt normalområde.
Og er en av grunnene til at jeg mener at vi lettere finner vårt idealområde uten innblanding av blodprøvedata. Vi har mer enn nok med å tolke våre egne.......
Har nå spist kortison i 18 dager, og jeg erfarer det atter en gang- jeg sover påfallende bedre. Så STINA og dere andre som sliter med binyrer; jeg er ikke i tvil lengre- kortisin gjør noe der.....
Så til et annet emne....Jeg mistenker noen inne her for å sitte med store "realkunnskaper", så kanskje noen kan hjelpe meg i min søken på svar. Ikke minst skal jeg ha en samtale med lege/-r snart, og sist jeg var hos fastlegen sputre han:"Ja, hva tror du egentlig hva du feiler selv"(han tror jeg har fått andre autoimune sykdom/mer).. Jeg svarte at jeg tror det er biokjemisk- stoffskifte relatert.
1) Så lenge jeg stod på 15mg fikk jeg gradvis mere muskelstyrke.
2) Gått ned til 5mg de siste dagene- svakere muskler.
--Kan kortison virke som katalysator for "Levaxin"?
--Kan jeg teoretisk få nok medisin, men av ulike årsaker ikke klare
nyttiggjøre meg den-? Hvilken rolle spiller evnt. kortison i den
sammenheng?
--Er det binyrebark sammenheng "alt" sammen?
--Virker kortison frigjørende på evnt. T3 som er bundet i vev rundt
omkring i kroppen slik at dette lettere blir frigjort?
Ja, hva tror du egentlig hva du feiler selv - mistenker jeg å være et lurespørsmål.
Hadde du svart ----, så notereres det i margen "pasienten tror hun lider av ----" Og er "bevismateriale" for hypokondri.
Altså : Legen din undersøker om du kan ha hypokondri.
Som pasient er du allerede fanget i et nett du ikke kommer ut av.
Viser du kunnskaper om egen sykdom tas det opp som "opptatthet av sykdom" og føres på "kontoen".
Ta et oppgjør med den legen - fortell at det denne har lært om hypothyreose ikke stemmer. Fortell at det er du som har skoen på og det som oppfattes som ubegrunnet syt har en årsak. Fortell at behandlingen du mottar ikke virker godt nok tross blodprøver i normalområdet. Fortell at når legen ikke er opptatt av din problemstilling, så er du nødt til å bli det selv og at du føler ansvar for egen helse.
Stoffskiftesituasjonen krever noe av binyrene.
Mange har gått lenge med lavt stoffskifte og da trenger ikke binyrene jobbe noe særlig og når det plutselig pøses på med stoffskiftehormoner krever det større aktivitet av binyrene. Hvis de ikke følger opp det kravet får kroppen for lite hormoner til å hantere det som kroppen kaller stress. (ikke det du kaller stress)
Det er stort sett i lever og nyrer T4 konverteres til T3, og når det er konvertert frigjøres det fra sitt binderprotein etter en dag og da er det ikke i blodet mer enn en time. Det forsvinner inn i cellene.
Selve konverteringsprosessen er lite forstått. Man vet noe, bla at T2 spiller en rolle og at det trengs selen, men det er utrolig - jeg forstår det iallfall ikke.
utrolig vanskeig å forstå - mente jeg å skrive. Orda ble glemt.......
gunnda, JA er svaret på dine spørsmål.
Men obs, ofte er det noe autoimmunt som bruker opp cortisolen vi skulle hatt , og uten den autoimmune tilstanden ville det ha vært nok til resten av kroppen samt stoffskiftet...og overdosering gir bivirkninger så man må balansere på en knivsegg. Ikke lett.
Ved "hypo"--hvilke parametre brukes i tillegg til:
SHBG
Prolaktin
Ferritin
Kolesterol
??
okay, fram med boka.
på side 33 er det en boks og det står:
Hyperthyreose
Økte verdier av
S-Kalsium
S-Bilirubin
S-ASAT
S-Alkalisk fosfatase
S-Ferritin
S-SHBG
U-Kalsium
Reduserte verdier av
S-kolesterol
Leukocytter/trombocytter
Hemoglobin
S-Albumin
Hypothyreose
Økte verdier av
S-Kolesterol
STriglyserider
S-CK
S-LD
S-CEA
S-ASAT
S-Prolaktin
Reduserte verdier av
S-Alkalisk fosfatase
S-SHBG
Hemoglobin
TUSEN TAKK! Jeg må prøve få med legen min "bak kulissene"..dvs. bak de vanlige tre (fT4, fT3 og TSH). Vet jeg har for lav ferritin,(selv om jeg har spist jerntab. siden 2001), høyt kolesterol og svært lav SHGB, så nå vil jeg ha "velsignelse" til å prøve å med. meg OPP......Høres det logisk ut?
Dette er rett fra læreboka, side 33, så det skulle være gyldig grunn....
Det er mye snakk om binyrer og alle de funksjonene de griper inn i. Jeg har bare lyst til å fortelle følgende.. etter nesten seks uker på kortison var FT3 kommet opp til akkurat 50%(steget med nesten 15%). Samtidig hadde jeg fått opp Ferritin til 62(aldri klart komme over 40). Kolesterolet mitt er fortsatt noe høyt, nesten 7. Men at det er en sammenheng.....jeg har faktisk IKKE så intens nevropati heller. Og hvis dette vil vedvare, hva vil legen/e si til sitt forsvar... har messom ropt "høyt" ganske lenge.
Ville bare fortelle om min erfaring så langt.........Jeg har et inderlig ønske for oss ALLE sammen, tenk om "de" ville ta på alvor det vi sier- til og med på en høflig og pen måte. Når voksne og vettuge mennesker snakker, burde vi/de ikke høre??
PS: et hypotetisk spørsmål...i stedet for evnt.tilskudd av T3, kan det tenkes at det er like rett å gi kortison?(slik at konvertering og metabolisme kan øke).
DS
Anne MA... medisinering og nevropati...tror vi er inne på noe der.. Hvis vi blir flere som underbygger dette, kanskje de ""må"" høre på oss til slutt. Iallfall er det å håpe at det kan være til hjelp og forklaring for andre.
Stina, Anitab og andre. Idag har jeg bestilt binyreekstrakt. ANNE MA.. det koster 22,95 pund for 120 tabletter(portofritt), men jeg regner med at det kommer litt toll i tillegg.
Jeg fikk jo ikke mere kortison, og blir nå igjen verre etter som dagene går. Så jeg skal bare innom den endo-timen, og kommer det ikke noe revolusjonerende der, skal jeg ha både binyreekstrakt og Armour klart( det siste bestilles og via nettet). Men hvor er det mest "solidarisk" å bestille det?
Kom ikke gjennom på betalingssiden til linken i dag(Stina og Anitab), men samme produkt var på vitaminservice.com. Iallfall var bilde av boksen, varedeklarasjonen og navn og produktopprinnelse det samme, så håpe ikke dette blir feil!!
Heia Gunnda :)
Misforstod jeg det du skrev i min tråd? Trodde ikke kortisol hjalp på deg likevel jeg.
Du må fortelle hva du betaler i alt når/hvis du får produktet. Trodde portofritt kun gjaldt UK jeg. Jeg betalte rett under 200 norske kroner for 60 tabletter, og ikke toll da.
Jeg hadde også problemer med betalingsdelen, men den gikk igjennom likevel. Om du vil kan du lese om dette i min tråd.
Nora, hva er det for ei bok du refererer til?
Stina..det er godt mulig jeg ikke fikk med meg alt, slik at jeg sikkert betaler porto da, mulig det var ekspedisjonsgebyr som var 0. For øyeblikket er det reservert kr.225,62 i banken...jeg husket jo ikke på 200-kroners regelen, selv om jeg burde visst det .Ja, leste om banktrøbbelet ditt. Jeg fikk ikke logga inn på betalingssida i det hele tatt; bestilt, men ikke betalt...
Jeg ser at det jeg skrev om kortisol i høyeste grad kan misforstås..Jeg skulle jo teste det ut i forhold til det legen tror er "noe annet". Jo, jeg ble bedre, syns jeg(blodrrøvene og), men en tre-fire dager etter jeg hadde sluttet, var jeg like langt. Så......Jeg må bare tilbake til den endoen.. jeg har ikke orket(er sliten av mnsk. i hvite frakker).Vettet mitt sier at jeg muligens må ta nye cortisolprøver. For det første ødela jeg jo spyttprøva mi( hvem er klar i hodet kl.23?!). Og i ettertid har jeg tenkt på at da jeg fikk tatt døgnurin og blodprøver, gikk jeg jo på den forrige kortisonkuren. Den var mindre i dose, bare 5mg i 5 uker, men ville tro det likevel ville slå ut?? Jeg klarer ikke passe på alt, fortelle alt. Ofte kommer ting på plass for sent,ja. Men,men.. skal iallfall fylle opp mitt lille private apotek.....(rettet et verb som ga feil mening.. igjen!!)
Heia
Ja, da er det i alle fall mye billigere for dine 120 enn for mine 60, så da må vi heller bestille slik som du gjorde.
Du ble dårligere igjen etter at du SLUTTET på kortisolet - da skjønner jeg bedre ;-)
Jeg har problemer med å forstå.... Konsentrasjon m.m.
Hvem som er klar i hodet kl. 23? JEG :lol: Men hvem i alle dager er klar i hodet kl. 08.00? Eller 09.00? Eller 10.00? Eller 14.00? Eller 16.00? Nææh, ikke jeg i alle fall ;-)
Jeg trodde aggresjon var forbundet med det å være hyper, men det "må" da være et hypo tegn og, for overdosert er jeg ikke;;men i dag gikk jeg skikkelig i klinsj med kontordama hos legen. Dette er ikke,ikke likt meg, men da hun sa at Ft3 ikke trengtes måles så ofte, at alt var "normalt"osv. ""gikk jeg i svart""!!! Jeg ville ha henne til å forklare "normalt", men da ble det stille....ER DET NORMALT Ã… BLI SÃ… "TREKT" NÃ…R EN ER LAV??
Hei Gunn...da !
Jeg er mer aggresiv når jeg er lav, tror jeg. Men jeg eksploderer når jeg er høy. forstå det den som kan.
Føler også noen ganger at det er enkelte ting som trigger meg mer enn annet. F.eks er lista lav når det gjelder lite ydmykhet, samt uvitenhet fra helsepersonell sin side. Faktisk talt så er vi kunder hos dem !!!!
Kos fra Tussa
Jeg går rett på sak. Er det noen der ute som har noen linker eller annen opplysning som forklarer noe om relasjonen mellom.. cortisol-aldosteron-(salt også?)og evnt. innvirkning på øyet??
Jeg har vært hos øyelege...... .Og jeg kjenner i kroppen nå at det er ikke så mange flere møter med leger som" ikke skjønner" jeg skal ha.Er sliten,sliten av å rope i skogen og ikke få svar.
Må nødvendigvis øyeproblem forårsaket av hormen angripe BEGGE øyne, og ikke bare ett?? Det fikk jeg iallfall til svar i dag.(I tdligere innlegg har jeg skrevet om øyemusklaturen og et øyelokk som henger + pupillen)
Vil så gjerne ha noe å vise fram på papiret, og jeg er nok ikke flink nok på nettet selv!
Tusen takk for evnt.svar.
Mvh. Gunnda.
Eller er det andre "hypoer" som kjenner seg igjen i proplem med øyet og området rundt?(ikke utstående)
Kan godt angripe bare ett øye, det har da jeg hørt berettninger om iallfall.
De som har lavt stoffskifte kan få tåkesyn som skyldes at det danner seg fett bak i øyehulen som kommer fram og legger seg utenpå øyet som en stadig må gni bort. Dette kan opereres hos en øyelege.
http://www.helse-bergen.no/avd/oye/diag ... mopati.htm (http://www.helse-bergen.no/avd/oye/diagnose/Endokrin_oftalmopati.htm)
Endokrin oftalmopati skyldes gjerne Graves (høyt stoffskifte)
Det kan visst forekomme i sjeldne tilfeller hos de som har lavt stoffskifte også.
Skal være at vevet i øyehulen er blitt følsomt for TSH, så det er jo en grunn til å holde denne lavest mulig.
Nå vet man at blokkerende TRAS er synderen, og som kjent kan både gravespasienter , normale og hashimotospasienter ha blokkerende TRAS. Det fins en del litteratur om TED (Thyroid Eye Disease) .
Få øyenleger kan noe om dette.
Takk Nora - jeg skrev TSH og det er noe jeg leste for lenge siden.
Fint med ny viten så jeg får prøve å huske.......
Jo, det stemmer med TSH, akkurat som du skrev. TSH trigger TED og det er via disse antistoffer, TSH trigger alle thyreoideaantistoffer og de har skylden i TED.
Ahh - begynte å tro at en av ugangskråkene hadde falt for nyere forskning eller noe sånnt.
HAr ikke hatt tid på lenge til å lese, men det blir jo vinter en gang......
Tusen takk for alle svar. Verbale roser til dere; velfortjent!!
Når det gjelder antistoff, skal jeg etter sigende ikke ha TRAS da målinger viser <1. Jeg vet at det sies at vi kan ha Tras likevel, og at vi som er syke skal ha verdi=0. Dette er heller ikke utenkelig, for endokrinologen jeg har brukt har tenkt litt høyt og nevnt Graves i en bisetning,pga de svært svingende blodprøvene, men da TRAS ikke har forhøyet verdi..nei. Min TSH varierer nå fra mellom 0,03 og 0,17(samme dose)..Har fT3 godt under 40%. Etter jeg gikk på kortison ble formen min generelt bedre, men alle symptomene kom tilbake ved seponering.Noe jeg har reagert på er at min anti- TPO doblet seg etter den siste kuren, og snart et halvt år senere har den ikke rikket seg(nedover). Øyet mitt var helt ok da jeg hadde TSH-0,015! "Ldn"..kan en få kjøpt det over disk i USA/alle delstater. Hvis- problem med å få det med hjem?
Min "Armour" som ble bestilt 21. mai kom for en uke siden. -ja. en uke siden. Bestilt fra "Antiaging". Thyroid USP bruker altså albumin, hvis jeg husker riktig.. Da tenker jeg litt videre for dere som orker være med fortsatt... "Levaxin" bruker globulin,TBG. Ved evnt. oppstart med kunstig østrogen krever vel det ca. 25% høyere dose. Skal den for det første bare økes automatisk, eller skal man evnt. vente til fT4 faller i verdi??
Hvis man da bruker "Armour", vil denne problemstillingen falle bort? Eller ved konvertering vil "Armour"da binde seg til globulin eller vil den forsatt bruke albuminet som bindeprotein?? Eller er jeg helt på jordet når jeg innbiller meg at også noe av "Armouren" går på lager for siden å bli konvertert, selv om den inneholder alle stoffskiftehormonene?
Som dere nå skjønner har jeg ikke fått begynt med "Armour"..De tror jo at jeg har en eller annen bindevevssykdom i tillegg... lyder kjent, ja... har derfor en sykehusinnleggelse like om hjørnet, så får ikke starte opp før jeg har ryggen fri. (Men jeg er "sikker" på at de bare sløser bort tid på meg , men de hører ikke når jeg sier jeg ble "syk "da de senket dosen min. og siden har alt vært på bærtur...hjelper ikke øke lenger- akkurat som noe ble "ødelagt". Jeg vet jeg skal få tatt muskelbiopsi.Kan de der finne ut noe om metabolismen i muskelcellene??(Eller er det bare på idrettshøyskolen?) Noe jeg evnt. skal be dem se etter når de først forskyner seg,mener jeg??!
Jeg fikk målt 25-OH... i desember-07 og da var det litt i underkant av 100. Regner med at jeg fikk noe påfyll i sommer(er solmenneske); og etter at noen av dere merker positive resultat av D3, tar jeg det i høyeste grad til etterretning, og tar altså tilskudd. Har ikke målt verdier igjen, men de burde ha økt..hvis det er noe logikk i dette.
Jeg tror nemlig at når konklusjonen kommer, koker alt ned til feilmedisinering av lavt stiffskifte. Håper derfor at noen kan ha nytte av å lese om det i framtida...
Ja, jeg har vært innlagt på sykehus nå, har tatt masse prøver, bl.a. kirurgisk muskelbiobsi.Men tar 6-8 uker før de får svar; skal da inn igjen en tur.Håper legene vil ta lærdom også, men får vente å se!!
Jeg har snakket en del om oppstart med "Armour" (endokrinologen anbefalte jo det), men pga at jeg visste jeg skulle inn på offentlig sykehus, orket jeg ikke begynne før etterpå. Så boksen står på kjøleskapet og venter fortsatt.
Jeg har også tenkt den tanken at problemene mine kan ha startet med lave D3 verdier.
Grunnen til at jeg holder den muligheten åpen er at jeg har redusert Armourdosen siden jeg startet på D3, og jeg var jo oppe i 5G i fjor sommer. Det tålte ikke hjertet, så jeg reduserte til 4G og gikk på det til i juli i år.
Jeg begynte med D3-1.juli, men det tok jo noen uker før jeg var oppe i en brukbar dose. Så fikk jeg hjertebank og smerter i lenderyggen og diverse symptomer som jeg var litt redd.
Skremselspropaganda virker på meg også, så jeg stoppet helt med D3 en uke og reduserte også Armourdosen - og jeg ble bedre, men så ble jeg verre igjen og startet opp igjen med D3.
Jeg fortsatte med å øke D3 og senke Armour og nå har jeg forsøksvis satt ned Armourdosen til 2G og D3 til 55µ.
Jeg er jo helt brennsikker på at det er D3 dosen som gjør at jeg kan senke Armourdosen så mye. Det er ingen andre endringer - alt det "andre" er som før.
Det bringer tankene inn på at hvis jeg hadde fått D3 i større doser istedenfor Levaxin den gangen, så hadde jeg kanskje unngått hele Dr......en !
Det er jo ikke påvist antistoffer hos meg.
Jeg vet heller ikke om jeg noen gang får svar på det spørsmålet.
Er det flere med meg som forbinder blødninger fra tannkjøttet med undermedisinering?
(Jeg har ikke tannkjøttsykdom, bra tenner, heller ikke lite C-vitamin!!!)
Jeg hadde problemer med tannkjøttet før jeg fikk diagnosen, og det ble ikke bedre med Levaxin.
Men jeg hadde nok også lav D-vitaminstatus på den tia, så jeg vet ikke sikkert hva som var årsaken.
Ble forøvrig behandlet med 35% blyfluorid - og det kan jo ha vært siste spikeren i kista for et skrøpelig stoffskifte.
Ja, det ble sagt "35% blyfluoride - sterkeste som finnes".
Jeg visste (vet) ikke noe om hvilken fluorideforbindelse som vanligvis brukes, men tok det for god fisk av fagfolk.
Fluor var jo veldig i skuddet på den tia og vel med få kritiske røster.
Det er lenge siden jeg har skrevet i tråden min, men vekker den til live igjen.
I morgen skal jeg til fastlegen min, og er veldig spent på resultatet.
Siden sist kan jeg melde at muskelbiopsien min var negativ!!!!
"Nettet" snører seg sammen slik at det mest sannsynlig" koker ned "til hormoner..noe jeg selv har sagt hele tiden. Det er snart ikke mer å skjekke av andre ting...eller?!!
Jeg har jo periodevis gått på "Prenisolon"...men ikke de siste par mnd.
Kraften i musklene mine blir mindre og mindre, samtidig fryser jeg og er bada i svette innimellom. ellers har jeg alle de gamle symptoma.Sliter meget med søvnen fortsatt....
Jeg forlanger ny binyre skjekk(har ligget helt på nedre grense av blodverdier), samt lav DHEA..
NB:
Fra SCANDLAB/SVERIGE fikk jeg i dag mail hvor de anbefaler meg/oss å kontakte bmlab i Oslo. Jeg ringte inn og bestilte spyttprøver derfra(hun jeg snakket med trodde det koster 2000-3000)
Thomas, hvis du leser dette ,stemmer prisen slik noenlunde?
Her kommer adr. i tilfelle noen vil kontakte dem(er et underlab.under det svenske forstod jeg...tror jeg.
e-post: post@bmlab.no
www.bmlab.no
tlf. 21 06 35 50
Fortsettelse følger senere......
Men et spørsmål på tampen..hydrocortison i tablettform , får vi det på resept her til lands(skjønner at jeg må kutte ut "Prenisolon".....?Og det vil ta ytterligere tid før jeg kan begynne på naturlig tyroksin.. noe jeg forøvrig vil få via fastlegen min...
Husker ikke hvorfor du tok den muskelbiopsien jeg da, men negativt er ofte positivt :)
Er det en FNB av kjertelen ?
Om så kan det jo være andre ting med stoffskiftet ditt enn kjertelen ?
Hydrocortone og Florinef var på reg.fritak, men tror det er endret nå ?
Jeg ble lagt inn på sykehus(for de mener at jeg skal ikke være "slik" pga stoffskiftet/binyrer,MEN jeg var ok til de medisinerte meg ned...da gikk det 6 uker, og livet forandra seg totalt...
De har ment at jeg enten har myositt eller systemisk lupus. I den sammenheng fikk jeg tatt biopsi av lårmuskelen....De andre prøvene jeg tok var også negative. Ja, selvfølgelig takknemlig for ikke andre diagnoser, men jeg "står" for hormoner...legene følger ikke den(stoffskifteprøvene er jo innen normalen)....ja, den evige, gamle leksa.....Jeg er "død" til langt ut på kvelden,
da våkner jeg litt. (Om morgenen våkner jeg av at jeg skvetter....),
Det var jo bra det ikke var noen av dem da.
Lupus gir gjerne et rosa merke over neserota og kan i ekstreme fall gi et ulveaktig utseende. (canis lupus = ulv)
Erythematosus = rødaktig.
Den skvettinga drev jeg også med før jeg fikk diagnosen hypothyreose og gikk ubehandlet. Både på so**** og om natta.
Kan være et symptom på lavt stoffskifte - og da mener jeg ikke lave mengdeverdier i blodet, men "lavt stoffskifte av en eller annen grunn".
Altså hypothyreose rett og slett.
Du kan ha andre tegn på hypothyreose, og har du, bør du skrive dem opp så du husker dem når du får dine avmålte med øvrigheta.
Ikke lett å komme på alt da når man har hypothyreose.
Om du kan fremvise mange symptomer vil man forhåpentlig følge stoffskiftesporet.
Hei igjen!
Nå har jeg akkurat kommet hjem til ulåst dør, og nøkkelen godt plassert i .på utsiden. For et par dager siden fant jeg ikke bilnøklene mens jeg var i byen..lette i lommer og bag. Da jeg kom tilbake til bilen, stod den ulåst og med nøklene i tenninga. Jeg føler at jeg har "bedøvelse/narkose" i hele kroppen, svimmel m.m. Jeg har vært uten binyrestøtte pga. spyttprøver, blodprøvene mine har ikke forandra seg noe spes.(stoffskifteprøvene).
Bør jeg øke dosen min, er jeg undermedisinert? ( Men mot kvelden SVETTER jeg mye...) Føler at jeg ""aldri"" vil komme i mål med dette, jeg.....
Jeg har vært uten binyrestøtte pga. spyttprøver, blodprøvene mine har ikke forandra seg noe spes.(stoffskifteprøvene).
Lige her er jeg enten uvidende eller forvirret... Hvorfor er det nødvendigt for dig - Gunnda - at få taget disse spytprøver? Dine binyrer jo er/var, under alle omstændigheder påvirkede af den binyrestøtte de fik før og resultatet af spytprøven kan umuligt blive som den gang, før du gik på binyrestøtte.
Det som jeg ikke kan forstå er, hvorfor i alverden "trætte" binyrerne forfra igen, når/hvis det gik den rette vej før? Eller gjorde det måske ikke? Har jeg overset noget?
Jeg spørger kun fordi jeg mener nu snart, efterhånden, at du har været pint og plaget SÅ lang tid, at jeg slet ikke fatter, at du fortsat kan klare dig uden et kæmpe sammenbrud. Jeg ville ikke kunne holde til det og jeg fatter ikke, at du fortsat udsættes for... hvad? Til hvilken nytte?
Sorry for udbruddet, men det er altså lidt hårdt at opleve dig pint og plaget. kram1
"Utbruddet" ditt er hjertelig velkommen, Anisa!!
Jeg tok de spyttprøvene for at legen skulle se at jeg fortsatt evnt. ligger lavt mht. kortisolverdier, og trenger videre support.... Han er hyggelig og svært imøtekommende, så selv om jeg herinne av og til i frustrasjon sikkert har ordlagt meg dumt, prøver jeg å være "snill og grei".
Jeg ser hva du skriver og skjønner. En av grunnene til prøvene var den fortsatte vanvittige muskelsvakheten min. Den kom sammen med binyrene etter jeg ble medisinert ned pga. komprimert TSH. Noe klikka i kroppen den gang, og jeg står i startgropa uten å komme videre, føler jeg.
Slik jeg er nå med disse "svarte hulla" i hukommelsen er ekkelt, husker altså ikke. Jeg får prøve medisinere meg litt opp på stoffskiftemedisin.... Mulig jeg er så vrang fordi jeg har feil både i ledningssystemet og hormoner!!
Ellers er det mye å lese seg opp igjen på her. PC,n har vært nede for telling!
Klem fra Gunnda.
Jeg tok de spyttprøvene for at legen skulle se at jeg fortsatt evnt. ligger lavt mht. kortisolverdier, og trenger videre support.
Hei du:-)
Siden du har en velvillig lege, kanskje du i stedet kan få han med på å bruke gjennomsnittstemperaturen som mål på om du trenger videre binyrestøtte. A la slik det står i Stop the thyroid Madness, og bruke skjemaet til Dr.Rind? Så slipper du å utsette kroppen for påkjenningen det er å hoppe av binyrestøtten. Får du han til å skrive ut cortef til deg?
Du er ganske tapper og tøff, synes jeg.
Rufus!
Rufus, tusen takk for tipset.
Jeg skal nevne det neste gang jeg har time. Jeg får dessverre ikke Cortef, men Prednisolon. Jeg har forklart at jeg ikke trenger så kraftig lut, men var senest på apoteket og henta medisin i dag, og der var det fortsatt Prednisolon. Det kommer vel av at det er endokrinologen som i utgangspunktet anbefalte det. Men skal nevne det igjen..ser kun en "fordel" evnt. og det er at jeg slipper medisinere meg opp på hydrokortison!!
Tempr. min går" opp og ned som sur melk i en kattunge", ja!
Vennlig hilsen Gunnda.
Jeg tok de spyttprøvene for at legen skulle se at jeg fortsatt evnt. ligger lavt mht. kortisolverdier, og trenger videre support....
Jeg står fuldstændig bag Rufus og tilslutter mig hendes bemærkning om at man sagtens kunne nøjes med at følge temperaturen, i stedet for at plages med at fremskaffe "beviserne". Det bliver du ikke raskere af , Gunnda, hvis fremskaffelse af disse "beviser" ødelægger dit i forvejen så svækket helbred. Det er sørme uansvarligt at udsætte dig for det og så kan din læge være nok så "hyggelig og svært imøtekommende", hvis han altså skader dig mere end han gavner. Det er måske nemt for ham at være "svært imøtekommende" over for dig, når du i realiteten er alt for sød og ikke stiller krav, eller ikke ret mange?
Den kom sammen med binyrene etter jeg ble medisinert ned pga. komprimert TSH.
Her er der andet, som gør mig rasende! Det er muligt at der findes solskinshistorier med at medicinere ned pga. "for lavt" TSH. Jeg har bare ikke hørt om dem endnu. Tværtimod - har jeg kun hørt om tragiske effekter af nedmedicinering alene på baggrund af lavt TSH - uanset at patienterne ellers havde det helt fint med det "for" lave TSH.
Jo jeg ved, at man skræmmer folk med truslen om knogleskørhed, men når man går på de store medicinske databaser, findes der lige så meget forskning som bekræfter den påståede knogleskørhed, som forskning der netop afkræfter at (for) lavt TSH forårsager osteoporose. Det er fupvidenskab, hvis nogen spurgte mig!
Når sandheden skal frem, for mit eget vedkommende.... selv hvis det passede, ville jeg hellere have knogleskørhed frem for et kropsligt og mentalt forfald som følge af en nedmedicinering... Til enhver tid.
Jeg skal nevne det neste gang jeg har time. Jeg får dessverre ikke Cortef, men Prednisolon. Jeg har forklart at jeg ikke trenger så kraftig lut, men var senest på apoteket og henta medisin i dag, og der var det fortsatt Prednisolon. Det kommer vel av at det er endokrinologen som i utgangspunktet anbefalte det. Men skal nevne det igjen..ser kun en "fordel" evnt. og det er at jeg slipper medisinere meg opp på hydrokortison!!
Tempr. min går" opp og ned som sur melk i en kattunge", ja!
Vennlig hilsen Gunnda.
Du skal have hydrocortison Gunnda!
Hvorfor skriver du, at du "slipper medisinere meg opp på hydrokortison!"? Man skal enda endnu mere omhyggeligt (end ved hydrocortison) trappe op og ned af Prednisolon, undt ved akutte behandlinger af livstruende tilstande! Hvad er det for læger du har? Gunnda? Det er ved at være mit indtryk, at det er på høje tid, at du begynder at granske, hvad det er som foregår mod dig omkring de behandlingstiltag du udsættes for.... Det lyder ikke som "man" ved hvad "man" gør og så ser jeg dig, for mit indre blik - som slet og ret - "en hund i et spil kegler", hvor du aldrig aner hvorfra næste "kegle" rammer dig.
Please Gunnda! Er der ikke nogen som kan advokere for dig? Slå i bordet og forlange, at du skal behandles, ikke plages?! Det lyder sørme som om dine binyrer balancerer i fuld sving på kanten til ødelæggelse. Og så gudhjælpemig med Prednisolon oven i købet.... desp1
....."slippe å medisinere meg opp på hydrocortison"...
Dette var vel egentlig ment som en dårlig form for spøk!!
Ettersom jeg egentlig har gått på" 4 ganger for sterk dose", så håper jeg at jeg kan få "Cortef"(skal prøve å argumentere og forklare EN gang til!), og at jeg etter en stund på kanskje pluss/minus/ 20 mg der, kan begynne å medisinere meg nedover.
Nå går jeg iallfall over til KREM, og fortsetter med binyreekstrakt...(OK??).
(Til avsender av PM..tusen takk--svarer snart)!!
Jeg ser at jeg skriver ufullstendig..tankene er for uryddige.
Det jeg nevnte som" binyreekstrakt" er det med bare vitaminene.
Pluss litt mineraler.
Når det gjelder "THYROID", kan den holde seg nesten uendelig-- bare den er dypfryst?
Bare til oppbevaring av Thyroide Hormoner.
Jeg tror ikke du skal dypfryse Thyroider.
De holder seg best i lav romtemperatur og i tørt klima.
(Fra pakningsvedlegget til Armour)
Tusen takk for svar. Det betyr altså at man ikke kan "hamstre" ut over holdbarhetsdato?!
Den Thyroiden jeg kjøpte i våres, har 2,5 års holdbarhet. Det er jo ikke så galt? Og om du er redd for mangel nå under krisen (den må da gi seg til slutt?), så ville jeg bestille nytt med en gang jeg fikk det utlevert. det bør de kunne akseptere under sånne forhold det har vært siste året.
Har fått tips fra Lillepus88 at Apotek1 er trygg som leverandør. Og spesielt deres apotek på Majorstua. Så jeg regner med at jeg henter reseptbestillingen min på jernbaneapoteket og tar den med på Majorstua. Så mye pes!
Vurdering av holbarhet er jo et vanskelig tema.
Denne settes av produsenten og denne skal sørge for at holdbarhetsdato settes i henhold til lover og regler. Og de varierer jo sterkt fra land til land.
Derfor er det en mulig tanke at datoen hadde blitt en annen i et annet produksjonsland.
Jeg har brukt Armour av den gamle sorten flere år etter utløpsdatoen.
Men så hadde jeg også lagret disse som produsenten foreskrev.
Uten sammenlikning forøvrig.....
Jeg har forresten flere bokser av forsvarets stridsrasjon "daumann i boks" fra 1973. Og jeg spiste en av dem på tur i sommer - og overlevde.
Det var forøvrig absolutt ingen usmak på produktet - selv om onde tunger vil hevde at det jo ikke finnes annet enn usmak på det produktet :)
Den Thyroiden jeg kjøpte i våres, har 2,5 års holdbarhet. Det er jo ikke så galt? Og om du er redd for mangel nå under krisen (den må da gi seg til slutt?), så ville jeg bestille nytt med en gang jeg fikk det utlevert. det bør de kunne akseptere under sånne forhold det har vært siste året.
Har fått tips fra Lillepus88 at Apotek1 er trygg som leverandør. Og spesielt deres apotek på Majorstua. Så jeg regner med at jeg henter reseptbestillingen min på jernbaneapoteket og tar den med på Majorstua. Så mye pes!
Apotek1 har avdeling i Asker også:
http://www.apotek1.no/vaare-apotek/asker
Etter en veldig kronglete vei, og lite hjelpsomhet/ imøtekommenhet fra de/dem en forventer er der for å hjelpe, føler jeg i dag en liten form for lykke.
Jeg har tatt skjea i egne hender, så med 2000 tabletter med "Thyroid-S" i huset, har jeg tatt mitt første Grain i dag. Dette skal bli spennende!!
Så flott Gunnda kys1
Da håper vi på lykke!
Du får ikke byttet ut prednisolone med Hydrokortison og da?
Når du har vært syk så lenge bør det vel være på tide at legen din tester ut annen medisin?
Jeg får jo ikke medisin på reg.fritak av h-n,og det er flere mnd siden jeg har vært der. Akkurat for tida har jeg norsk helsevesen spes. "i vranga" av ulike årsaker, og jeg har bestemt meg for ikke å krysse dem.Det skal bli svæært leenge til neste gang..."DE" har voldet meg for mye vondt på flere områder, så nå blir det "pay-back-time"!!!
Jeg hadde jo de få Thyroidtab. jeg hadde kjøpt via nettet, men var hverken fugl eller fisk, så måtte jo tilbake til Levaxin. så via kjente har jeg nå fått fra Thailand, og så mange at jeg kan starte på nytt og ordentlig!!
Jeg klarer meg ikke med hydrokortisonkrem, så det får gå som det vil...
Hadde 100 "Cortef", men det var en dråpe i havet....
Jeg visste jo at "flighten" fra Thailand nærma seg, så for en god uke siden trappa jeg ned "Levaxin" til 100 µg....(fra ca. 150 µg det siste halve året).De siste dagene har jeg syntes at jeg ikke var fullt så stri i låra bl.a. I dag gikk jeg på vekta....minus 1,5kg --kun ved å ta mindre syntetiske piller. Jeg tror ikke det er noen tilfeldighet, for jeg har jo tidligere nevnt at leg har lagt på meg når dosen har økt....men har måttet det pga underdoseringssymptom.
Forklar det "den som vil"!!!
Jeg merka forøvrig ikke noe til den"" direkte T3-en ""jeg fikk i går......
"KVERULANT".
Helt siden , jeg ble medisinert ned,fikk både alt for lavt stoffskifte og binyretrøbbel, har jeg slitt med alt for svak muskulatur.
De som har lest i denne tråden tidligere, "husker kanskje", at jeg ble lagt inn på sykehus for nettopp det...for ingen trodde på meg og det jeg fortalte, at jeg ble syk da de ikke godtok den subrimerte TSH-en. Da kom jo det kjente at en feiler noe annet i tillegg, ikke sant?!!
Den gangen fikk jeg tatt muskelbiopsi..som jeg har trodd har vært negativ da jeg ikke har hørt noe(over et år siden).
Men i forrige uke ble jeg innkalt igjen, og biobsien var positiv , men de fant ingen betennelse( som de forventa), men muskelfibrene er ikke som de skal være, så jeg blir innlagt på nytt..
jeg kjører fast på stoffskifte- og binyrelinja, men får høre at de medisinerer etter TSh, og at jeg kverulerer.
Etter ca.18 år med ubehandla hypotyreose er det vel ikke rart at det kan gå utover musklaturen...tenk på alt avfallsstoffet fra den dårlige forbrenninga vi ikke blir kvitt bl.a.
Og hva kan for lite stresshormon over tiiid gjøre+
Jeg vet ikke om jeg tør hoppe fullstendig av fra det offentlige helsevesen, for kan jo tenkes en trenger det igjen en vakker dag,
men jeg er altså i ferd med å bli en svært brysom pasient for dem...
Fastlegen som medisinrte meg ned får altså medhold, og jeg er en kverulant.
Noen med noen gode råd?!
Jeg føler meg fanga i et "mareritt" jeg ikke kommer vekk fra....
jeg kjører fast på stoffskifte- og binyrelinja, men får høre at de medisinerer etter TSh, og at jeg kverulerer.
....
Kanskje har jeg misforstått dette med TSH og antistoffer.. :?:
hva er vitsen med TSH-signaler til en kjertel som er betent eller død :?
Ref:
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07.
Skal nå prøve å forklare litt om hvordan og hvorfor...
I mars -05 brev i postkassa fra legen om å bestille meg time.
TSH>100,
fT4 3,2,
anti-TPO ca.600.
Får diagnose Hashimoto,s.
Legen min ville også styre etter TSH - og når jeg spurte etter poenget med det (da med referanse til antistoffene);
så medga hun at TSH ikke var brukendes målemetode på meg ..
Ellers så er din tur på Berg&Dalbanen ikke over tro2
men hvis det er noen trøst..
så er det flere her inne som er på slike B&D-turer..
men jeg tenker at det er enda noen hakk verre for de som er på tur-utur i kulda derute (dvs, de som ikke vet om Forumet her)
- ikke et råd dette kanskje, muligens bare en fattig trøst,
men det er så trist å lese og jeg skulle så gjerne klart å hjelpe vedikke1
Ja - ja hjertflag1 vi får øse ut av oss så godt vi kan comp2
vi følger med kys1
Oj, Gunnda. Littt av en situasjon! Jeg har ikke noe gode råd. Gir deg bare en klem ,og tenker mye på deg. Og vil at du skal bli frisk. La dem ikke supprimere TSH som sist, i alle fall, slik at du blir veldig syk igjen. Det er jo noe som heter fritt sykehusvalg. men problemet er kanskje at de styrer etter samme regime alle sammen? Er det ikke en god islandsk endolege i Bergen? Men du er vel ikke der at du orker å reiser land og strand rundt for å finne en brukbar lege på et sykehus? Vrient. Vi kan glede oss til vi kommer inn under eldreomsorgen....
"KVERULANT".
Helt siden , jeg ble medisinert ned,fikk både alt for lavt stoffskifte og binyretrøbbel, har jeg slitt med alt for svak muskulatur.
De som har lest i denne tråden tidligere, "husker kanskje", at jeg ble lagt inn på sykehus for nettopp det...for ingen trodde på meg og det jeg fortalte, at jeg ble syk da de ikke godtok den subrimerte TSH-en. Da kom jo det kjente at en feiler noe annet i tillegg, ikke sant?!!
Den gangen fikk jeg tatt muskelbiopsi..som jeg har trodd har vært negativ da jeg ikke har hørt noe(over et år siden).
Men i forrige uke ble jeg innkalt igjen, og biobsien var positiv , men de fant ingen betennelse( som de forventa), men muskelfibrene er ikke som de skal være, så jeg blir innlagt på nytt..
Etter ca.18 år med ubehandla hypotyreose er det vel ikke rart at det kan gå utover musklaturen...tenk på alt avfallsstoffet fra den dårlige forbrenninga vi ikke blir kvitt bl.a.
Og hva kan for lite stresshormon over tiiid gjøre+
Jeg vet ikke om jeg tør hoppe fullstendig av fra det offentlige helsevesen, for kan jo tenkes en trenger det igjen en vakker dag,
men jeg er altså i ferd med å bli en svært brysom pasient for dem...
Fastlegen som medisinrte meg ned får altså medhold, og jeg er en kverulant.
Noen med noen gode råd?!
Jeg føler meg fanga i et "mareritt" jeg ikke kommer vekk fra....
Øv, for Fanden! Gunnda kys1
Er det nu blevet indlæggelses-tvang i Norge? Fordi de indkalder dig til indlæggelse, betyder ikke at du er forpligtet til at lade dig indlægge, vel? Det stinker langt væk af et forskningsprojekt, Gunnda. Hele dit forløb skriger til himmels om, at enten er du i uduelige lægers varetægt eller... har de en forskning i gang og du er kaninen. tro2
Har du den samme fastlæge der har medicineret dig ned? Eller har du en ny? Ved ikke hvorvidt du har muligheder/styrke til at køre sololøb fra nu af, med assistance fra en ny fastlæge.... evt.
Under alle omstændigheder er du nødt til at afkræve lægerne ikke alene en forklaring på, hvad de venter sig af at indlægge dig, men ikke mindst (mener jeg) har du ret til at forlange rimelige garantier for, at du ikke bliver værre, som det er jo sket et par (om)gange før.
Og så det vigtigste! Har du snakket med din søn om det? Denne knægt har været udsat for mindst lige så meget trauma som du, i det "syge" forløb lægerne har budt dig. Hvad mener han om det? I min optik, findes der ikke et menneske i hele den ganske verden, der er bedre til at overskue og bedømme livs-konsekvenserne af en given behandling, som han er. Spørg ham. tro2
Tusen takk for svar...
Jeg har ikke den fastlegen "som gjorde meg syk", men har heller aldri fått medhold i min egn teori...at jeg ble syk av nedmed. selv etter de siste spyttprøvene, og kortisol som er heelt på den nederste grenseverdien i serum, og nesten uforandra til kvelden...
De tar ut kun EN og EN bit av symptommassen min (og jeg gjentar og gjentar at alt kom samtidig...hvorfor i all verden vil de ikke høre?). Jeg hadde ikke vært plaga av svetting bl. a., men da marerittet begynde den natta, fikk jeg høre at det var overgangsalderen!!! Tenk det..den begynner plutselig kl.02.30 en natt!!
Det er min nåværende lege som i utgangspunktet ba om innleggelse(har ikke hatt kontakt med h-n siden jeg IKKE fikk regfritak...ca.7 mnd.), men nå er det sykehuset selv som følger opp. Jeg overveier sterkt å "nekte", for det er ikke annet enn en tur som stjeler krefter fra en..og må vite hva de skriver i journalen om en..
Jeg gikk jo ned 8 kg på 10 dager, og matlysta ble borte natta over.
Det i seg selv er" addisonsymptom", så de burde være ydmyke for at en blir syk før en når helt bunnen!
Men jeg orker ikke ta opp kampen mot et" helt sykehussystem"...da backer jeg heller ut.....
Anisa, jeg skal prate med sønnen min, men tror han er rimelig lei.......
Høres forferdeilg ut Gundda !
Og jeg syns jo det sier MYE om de som bruker slike ord !
Men realiteten er altså at de har funnet noe i en muskelbiopsi ?
Hva er det de har funnet ?
Og uansett - personlig syns jeg jo de får hjelpe deg med det !
Det er jo det de er der for !
Og ikke gi deg !
Du har rett på behandling, og rett til å bli behandlet som et menneske !
Uff, jeg blir helt matt av å lese dette. Tenker også mye på deg!
Har du noen mulighet til å bytte lege? (vet vi har "snakket" om dette før. Og det er kanskje ingen mulighet for deg å gå til en av de dyre legesentrene i Norge eller utlandet?)
Har et par forslag, men de er nok muligens litt naive..
-Kan du be om utredning med tanke på Addisons? Forsøke å selge det inn som forstadium til Addisons?
-Be om en samtale med en lege på sykehuset i forkant (om du bestemmer deg for å legge deg inn)? Ikke bare la dem behandle deg ut fra journalen din og uttalelser fra ignorante leger? Kanskje samle opp god litteratur som peker på at tsh ikke er et godt behandlingsredskap alene etc Det er kanskje ikke gjennomførbart, men det beste jeg kan komme på...
Tenker på deg. Klem fra meg kram1
Ja, i dag kom svaret på blodprøvene mine...
TSH 0,01
fT4 15,2 (11,0-23)
fT3 6,4 (3,5-6,5)
Jeg har nå gått på ren Thyroid i 3 mnd...
Sist jeg tok prøve var i nov.-09.. da hadde jeg en fT4 på ca. 25....og mindre smerter i kroppen enn nå(men jeg har gått ned i vekt-snart der jeg engang var!!).
Det jeg lurer på, særlig til dere som går på "kombi"....tror dere at noe av den værkinga/stølheten kan komme av lav fT4.?
Mulig jeg bør prøve øke den?
Jeg går i dag på 3Grain...av og til en 1/2 grain ekstra.
Hvis jeg prøver med f eks 50 µg Lev..er det det glade vanvidd å likevel beholde de 3 grain? Evnt. gå ned til 2,5? Eller er 3 mnd ALT FOR TIDLIG til å synse overhode?
Jeg fant et gammelt prøvesvar fra den gang jeg var frisk. Da hadde jeg en fT4 på 21...så uavhengig av refområde, er jag vel blant dem som trenger fT4 forholdsvis høyt, kanskje.
Jeg har jo ingen lege som rettleder meg, så- noen "innspill"?
Har overhode ikke tegn til overdosering....men så er det jo den dosen med HC og som muligens bør være høyere, er på 3. året, så prøver meg med litt lavere dose......
Hvor meget vejer du, Gunnda? kaer1
Jeg er 62 kg nå.
(Holdt meg på 58-60 før jeg ble syk).
Jeg syns jo det må være gledelig jeg da gunnda ?
Og så skal du ikke ha så dårlig tid (selvom det jo er høyst forståelig!!)
Vektnedgangen er akkurat slik jeg opplevde det.
Mitt råd, bygget på egen erfaring : Stå på den dosen til nedturen kommer, så kan du øke den til 4Grain.
Etter dette vil fT4 komme seg.
Glem Levaxin.
Hei, og takk for svar!
Jeg er nok mer usikker enn utålmodig....jeg venter gjerne leeenge jeg, bare jeg ikke gjør noe "galt".
Det er nok den lille vissheten om at jeg er ute på egenhand, og det at jeg etter to mnd. fikk disse smertene, men jeg er helt åpen for at det kan være en prosess som er satt igang......og høy smerteterskel har jeg ,så ikke noe problem, som sagt mere usikkerhet..
Jeg er nok av dem som fikk vann i kroppen av Lev.for ble jo tyngre med medisiner enn jeg var da jeg fikk diagnosen.
Igjen, tusen takk for svar....alle.
Jeg tenkte å bare oppdatere litt....
I februar begynte jeg med Thyroid-S, og gikk over fra Prednisolon til HC (Rufus, takkk ..kram1)
Og disse mnd har vært litt av en berg-og dalbane.
Litt har jeg nevnt i andres tråder, og vi er mange som syns dette er VANSKELIG.
Selvvalgt..har jeg holdt meg unda legestanden i nærmere et år, er så forferdelig skuffa...så å famle rundt på egenhand, gjør det særs viktig å ha kontakt/erfaring/opplysninger her inne fra.Takk.
1) Jeg prøvde å gå ned på hydrocortison til ca 20 mg, men da begynte jeg med den svettinga som rett og slett går på vettet(mitt), så nå ligger jeg på +fysiologisk dose.
2) Så har jeg både vært immom thyroid med og uten Lev...
Etter over 7 mnd, og med form som ikke har vesentlig forandra seg siden bare Lev, sier jeg at kanskje reseptorene mine ikke har vært samarbeidsvillige,(eller lite samarbeidsvillige binyrer), så jeg gikk ned til 2Grain igjen for noen dager siden(120mg), og får bygge meg opp derfra.
Fertsettelse følger......
(Og så håper jeg at jeg vil få søvnen mere på plass en vakker dag...sover fortsatt best på morgenkvisten og utover).
Det er ikke lett gunnda.
For å finne ut om jeg er over- eller under -dosert ser jeg på flere målinger jeg tar selv. Hvilepuls om morgenen - ortografisk hjertetest - morgentemperatur.
Jeg har gjort dette leeeenge og har notater fra før 2000 med grafiske fremstillinger på Pc.
Selv dette gir (meg iallfal) ikke noe entydig - det viktigste er nok å snakke litt med seg selv, og av og til kan noe av dataene hjelpe til.
For å nevne det at jeg, aritmofil som jeg er, også har blodprøvedata fra enda lenger tilbake. Det har heller ikke kunnet vise meg dosen min.
TSH blir null på langt lavere doser enn jeg har brukt - til nå iallfall.
Og fT4 varierer etter høyvekta på Moss uten noen sammenheng med hverken dose eller hvordan jeg føler meg.
Det gjør at det bare er tull for meg å ta de vanligst tilbudte blodprøver.
I høyden kan de vise meg at det er langt på viddene, det har det gjort flere ganger - uten at jeg har kunnet samtykke i det.
De fleste ganger viser de jo at alt er perfekt.........
Jeg står tilbake med å variere dosen til minimum ubehag, og det trenger jeg ikke blodprøver til å forvirre meg i å finne ut.
Jeg har ikke forsøkt Thyroid-S, som for meg fremstår som beste aspekt - altså uten at det er forsøkt.
Basert på det underlige jeg selv er iferd med å oppleve akkurat nå, altså uten at jeg har noen erfaring med hvordan det vil ende, vil jeg kunne tenke meg at du har vært igjennom en høydosert periode som har satt fart i saker som det har vært lite fart i. Det har krevd en viss dyttekraft - og nå trenger du ikke så høy kraft lenger ? Du er kommet til toppen av bakken og vidre bortover er det flatt ?
Følg din følelse av at dosen er for høy, sett den ned uten å ha skruppler i så henseende - og vent på resultatet.
Hopp gjerne over en dag også.
Jeg har gått suksessivt ned fra 250mg og brukt 125mg i en uke nå.
Merkelig er det.
Jeanette Ws.
07-09-10, 19:01
Kjære Gunnda!kram1
Det er ikke rent lite du har vært i gjennom. Jeg syns det er en skam hvordan du er blitt behandlet, men jammen har du tatt skjeen i egen hånd.. Jeg syns du virker som en veldig fornuftig og handlekraftig dame xx9, og jeg håper du har "steder" du kan finne den styrken du trenger! hjertflag1
Ja, dette er vanskelig.. Men ikke gi deg!! xx4
Har du forresten målt natrium og kalium verdiene dine nylig?
Kjære, Gunndaxx4
Fint å "prate" med deg igjen. Det å ikke ha blitt bedre på disse 7 månedene må sikkert være skuffende. Og jeg vet jo du er veldig tålmodig. Du fortjener mer enn andre jeg kjenner å få framgang og få livet ditt tilbake. hjertflag1
Jeg tenker at med så slitne binyrer som du har (for du har nok mer problemer med binyrene enn mange andre her inne?), så trengs det kanskje mer enn hc. Hc gir binyrebarken ro. Men kanskje trenger du noe som kan bidra til å hjelpe den til å bygge seg opp igjen? Hva tror du om pregnenolone eller eventuelt 7-keto?
For jeg tror at du (i likhet med meg?) har den største utfordringen i forhold til binyrer. Vanskelig å få stoffskiftet bra med binyrer som er så slappe... Det er nå mine tanker.
Kanskje kunne du dristet deg til en time hos en lege og fått sjekket status på mineraler og vitaminer etc. for å se om det er noe du kan justere der?
Krysser fingrene for deg!
God klem fra meg! kram1
Hei Gunnda! kram1
Synd at du ikke føler fremgang på sju måneder. Men kanskje tar det lang tid når det har vart lenge? Jeg tenker sånn selv. Jeg tror jeg har hatt lave kortisolnivåer mange ganger gjennom livet. Så vender man seg til at alt er lavt, det er det normale. Til det kræsjer.
Om søvn: Jeg har hatt søvnproblemer minst siden jeg var tjue år, husker jeg som student vandret søvnløs rundt i Oslos gater. Søvnen tok lang tid å ordne, men den ser ut til å være på rett vei nå. Men når vi sliter med hormoner og er på felgen, må vi ha mye og god søvn! Det er helt basalt! Bruker du noe for å hjelpe deg på rett vei? Som melatonin, Trypthophan (5-HTP) eller den gammeldagse allergimedisinen Vallergan som gjør deg trøtt, og hjelper deg å sove uten å gi deg avhengighet? Siden du er tom for andre hormoner kan det hende at melatonin er lurt å bruke som søvnhjelp. Å spise fisk eller annen mat med mye tryptophan som kveldmåltid er også lurt.
Jeg merker etter opp- og nedturer siste måneder at det å ha riktig dose er vesentlig. Passe mye av alt. I det siste gikk jeg på for lave doser med thyroid og levaxin, og så gradvis går jeg gjennom en personlighetsforandring, i stedet for å være blid og glad, blir jeg mutt, i stedet for å gyve løs på ting og se det som en utfordring blir jeg matt over alle berg som tårner se gopp, og unnlater å gjøre noe. Men det virker jo som om du er ganske god der da:D
Det eneste jeg tenker på, er et kapittel i boka til Jefferies om "Safe use of cortisol", hvor han setter to personer på fysiologisk dose hc. Men de trenger 30 mg, ikke 20 mg, for å fungere, og han ser at det er nødvendig å gå over det som er "rikitg" for at de skal ha det bra. Kan det være slik for deg? Plager du deg selv med for lav dose, burde du ekperimentere med å øke hc dosen litt for å se om det hjelper? Ellers synes jeg Rufus hadde gode innspill.
jeg vil så gjerne høre at det går mye, mye bedre med degkys1 kaer1
Hei Gunnda,
det var leit å lese at formen din ikke er bedre. Jeg vil bare si at jeg synes du er en kjempetøff dame som har tatt skjeen i egen hånd, og har tatt over styringen selv. Må slutte meg til det som sies om at hvis noen virkelig fortjener fremgang, så er det akkurat deg.
hjerte1
Dere, tusen takk for input.
For litt over en uke siden begynte jeg med Pregnolone...tar 12,5 mg/dgl, men får vel øke etterhvert?!
Tør ikke ta mer enn en ting om gangen, ellers mister jeg styringa på evnt. hva som virker.
Fortsatt går jeg kun på 2 grain, og syns det er merkelig...(har hatt antistoff i mange år, og flere år siden kjertelen min var kraftig atroert).
Jeg er god og varm på hender og føtter....generelt varm(som flere inne her er).
Hva kommer det av mon tro...var det slik vi egentlig VAR, men har glemt det?!
Atter en gang...takk for råd og omtake....det" returneres"!!!
Pregnolone-dosen din er fin til du kjenner at det går greit. Ellers kan man ta mer jo eldre man er. Vanlig dose når man kommer noe opp i alder er opp til 50mg daglig. (Økende dose med alderen fordi egenproduksjonen faller fra midten av 20årene og utover.)
Håper at det hjelper deg.
Takk....da venter jeg litt og øker til 25mg i første omgang....alderen tilsier jo 50mg+++!!!
Jeg har påvist verdier under min.ref.område når det gjelder DHEA, så håper å hente noe der ...bør kjenne noe til jul!!
Kanskje det kan hjelpe på søvn også, for lav DHEA i seg selv kan gjøre at en ikke vil sovne om kvelden, og der er jeg...
Tross varmen - har jeg( for meg) hypotegn også..nevropatien kommer spes. intenst under foteblad og i handflater, det tykke slimet,hæshet og trykket i halsen er tilbake, et spes. trykk i det ene øret m.m...alt tegn hos meg tidligere, med Levaxin, på lav fT4(og derav lav fT3), så må vel krype til ett eller annet for å ta blodprøver....bare for å se...til nyttår, kanskje....kanskje en vakker dag!! Kanskje jeg bør øke Thyroiddosen med 0,5 grain, 30mg?!
Ellers tar jeg mye vitaminer og mineraler, og kostholdet er teoretisk bra!!
Hvis noen tar fremdeles...hvor mye Ashwanghanda tar dere pr dag?
Jeanette Ws.
12-09-10, 01:43
Ja, det høres jo ut som du bør øke noe på thyroiddosen hvis de klassiske hyposignalene er kommet tilbake... Det er pussig med denne varmen, den er jo liksom der den selv om en er hypo virker det som på meg hvertfall.. Det med pregnenolone virker veldig lurt syns jeg, og jeg har tenkt at det kanskje er lurt å trappe langsomt opp slik at iikke kroppen får "hormonsjokk"og starter opp å tulle med å miste hår og greier? Jeg er jo 31 år, men er oppe i 40mg pregnenolone.. Men jeg har visstnok en genfeil :roll:som gjør at jeg ligger under og i nederste referanse ift. kolesterol som jo pregnenolone lages fra. Jeg vet ikke hvor mye dette har preget eller preger meg altså, men jeg har nå valgt å "gi på litt". Og det virker som kroppen nyttegjør seg det mer og mer for hver dag. Så pregnenolone anbefaler hvertfall jeg varmt :D.
God natt!
Takk....da venter jeg litt og øker til 25mg i første omgang....alderen tilsier jo 50mg+++!!!
Jeg har påvist verdier under min.ref.område når det gjelder DHEA, så håper å hente noe der ...bør kjenne noe til jul!!
Kanskje det kan hjelpe på søvn også, for lav DHEA i seg selv kan gjøre at en ikke vil sovne om kvelden, og der er jeg...
Tross varmen - har jeg( for meg) hypotegn også..nevropatien kommer spes. intenst under foteblad og i handflater, det tykke slimet,hæshet og trykket i halsen er tilbake, et spes. trykk i det ene øret m.m...alt tegn hos meg tidligere, med Levaxin, på lav fT4(og derav lav fT3), så må vel krype til ett eller annet for å ta blodprøver....bare for å se...til nyttår, kanskje....kanskje en vakker dag!! Kanskje jeg bør øke Thyroiddosen med 0,5 grain, 30mg?!
Ellers tar jeg mye vitaminer og mineraler, og kostholdet er teoretisk bra!!
Kjære Gunnda
Jeg kjenner veldig igjen symptomene du sliter med. Varmen er jeg ikke så sikker på vi har til felles, men jeg kan ha brennende varme hender og føtter som jeg mener henger sammen med nevropatien. Hvordan er det med hevelser hos deg? Skal du få bukt med nevropatien (som kommer av hypothyreosen) må du jobbe med både binyrer og thyroid. Anbefaler deg deg på det varmeste å prøve Barbasco plus. Ta kontakt med den norske nettbutikken per telefon og snakk med dem, siden jeg mener å huske at du er skeptisk i forhold til å oppgi personnr ditt. Vil bare understreke at jeg har en venninne som har abonnert i flere år uten å ha noe problemer med sitt personnr.
Alle gode ønsker om en bedre helse, Gunnda.kram1
Blondie....tusen takk.
Jeg skal bestille! kram1
Hevelser? De ble generelt bedre etter jeg begynte med Thyroid, men slipper ikke helt fri ....de hovne putene" under tærna",fingre, ankler skinnleggen, og broren min som har "argusøyne"(nyresyk) for vann i kroppen, kaster et blikk på meg og sier:"du har 4-5 kg med vann", stemmer med vektøkningen min....
Vi håper på framgang, og mister ikke motet!
Blondie....tusen takk.
Jeg skal bestille! kram1
Hevelser? De ble generelt bedre etter jeg begynte med Thyroid, men slipper ikke helt fri ....de hovne putene" under tærna",fingre, ankler skinnleggen, og broren min som har "argusøyne"(nyresyk) for vann i kroppen, kaster et blikk på meg og sier:"du har 4-5 kg med vann", stemmer med vektøkningen min....
Vi håper på framgang, og mister ikke motet!
Kjenner igjen dette ja. Har du hatt noen effekt av pregnenolone i forhold til hevelsene dine?
Jeg tar 2*450 mg. Ikke noe jeg merker noe til, da. Men satser på at det har en effekt likevel vink11
Hei Gunnda!
Jeg tar 3 kapsler a 450mg Ashwagandha daglig. Synes ikke jeg merker så mye heller, men det er vel slik (som Anisa skrev en gang) at man ville merket det om man sluttet. :wink:
Jeg har også begynt med pregnenolone, og etter det som stod om alder her i din tråd, så har jeg i dag økt til 20mg pr dag. Skal nok øke på ganske mye mer, høres det ut for :roll:
Lykke til med Barbasco plus. Jeg brukte det for mange år siden. Da gikk "reklamen" på at det var bra mot osteoporose. Kanskje en ide å begynne igjen? Skriv gjerne hvordan det går.
Pregnenolone....virkning?
Nei, jeg kjenner ikke noe enda, men regner med at det er for lav dose og for kort tid.
Da jeg begynte med kortison dengangen, gikk det over tre uker før jeg positivt kunne merke litt bedring.
Så jeg er sikkert av dem som reagerer tregt...aldri hatt problem med økning av tyroksin heller.
Må være treeg av meg!!gok1
(Ja,vi holder hverandre oppdaterte....savner "noen" inne her-at de kunne fortelle hvordan de har det...)
Tråden min er veldig sprikende, men jeg begynte i fortvilelse en gang, og hensikten er vel til slutt å kunne konkludere med at problemene er hormonrelaterte, og ikke de hersens reumatiske diagnosene de prøver å finne. Enn så lenge har de ikke klart det!!!
Håper at jeg vil høre dem si de ordene - en vakker dag!!
Og at jeg ble skyvd utfor stupet den dagen TSH fikk styre livet mitt, uten at jeg på det tidspunktet var klar over det selv.
Tråden min er veldig sprikende, men jeg begynte i fortvilelse en gang, og hensikten er vel til slutt å kunne konkludere med at problemene er hormonrelaterte, og ikke de hersens reumatiske diagnosene de prøver å finne. Enn så lenge har de ikke klart det!!!
Håper at jeg vil høre dem si de ordene - en vakker dag!!
Og at jeg ble skyvd utfor stupet den dagen TSH fikk styre livet mitt, uten at jeg på det tidspunktet var klar over det selv.
Skulle ønske at legene visste hvor mye vondt de gjør når de herser sånn med oss. Det var en eller annen som skrev tidligere i dag i en tråd, at legen sa at at alt (blodprøvene) var bra, og hun repliserte noe slikt som -vil du høre hvordan jeg virkelig har det- og legen heldigvis lyttet og forsto. Sitat etter hukommelsen. Mitt håp er at alle pasienter med ubalanse i skjoldbruskkjertelen blir så utdannet i egen sykdom at legene er nødt til å følge etter, lese og lære. Men jeg er redd det er langt frem.
Jeg håper at med alt du gjør nå, Gunnda, så vil kroppen din langsomt reise seg igjen. Vi må støtte hverandre i kunsten å være tålmodig. Men når jeg merker litt bedring, blir utålmodigheten grenseløs! Stor klem til deg kram1
Skulle ønske at legene visste hvor mye vondt de gjør når de herser sånn med oss. Det var en eller annen som skrev tidligere i dag i en tråd, at legen sa at at alt (blodprøvene) var bra, og hun repliserte noe slikt som -vil du høre hvordan jeg virkelig har det- og legen heldigvis lyttet og forsto. Sitat etter hukommelsen. Mitt håp er at alle pasienter med ubalanse i skjoldbruskkjertelen blir så utdannet i egen sykdom at legene er nødt til å følge etter, lese og lære. Men jeg er redd det er langt frem.
Tror det er meg du siterer - og at legen forsto tror jeg dessverre er å ta hardt i, men kanskje han ble litt mer ydmyk ovenfor at mennesket i stolen er mer enn en gjennomsnittlig blodprøve.
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showpost.php?p=96425&postcount=42
Gunnda - jeg tror pregnenolone ikke gir noen "bråvirkning"... i den forstand at man brått blir bedre/noe slipper. Siden dette er mat til kroppens egne funksjoner så tar det nok tid.
Men forhåpentligvis kan du om en måned eller to "snu deg" og kanskje se at det har gått suksessivt, men nesten umerkelig bedre en stund? Jeg håper iallfall det. xx4
Hei....lenge siden sist.
Jeg har heller ikke fulgt med på forumet på en stund da jeg har vært/er innlagt på sykehus.
I kveld kom jeg hjem på permisjon....skal tilbake for å ta ny muskelbiopsi...den forrige var jo positiv, og jeg skulle vært tilbake for lenge siden.Positive funn på MR og ny biobsi som sagt.
Føler meg litt deppa, for har fått beskjed om muskelsykdom...men ikke navn før etter den nye biopsien, men selv regner jeg med "noe" autoimunt.
Så skjer altså det at jeg må bite i det sure eplet, og den røde tråden i denne tråden blir forandra fra min "overbevisning" om at alle mine plager har vært hormonelle.
Men jeg har sagt at jeg "legger meg flat" når andre objektive funn er der.
Så får vi vente å høre, men føler at begeret er fullt, men finner vel krefter.
Tenker ofte på dere!!
Gunnda.
Kjære Gunnda
Dette var ikke hyggelige nyheter. Det eneste som heg håper blir trøst for deg er at med en diagnose følger ofte en behandling som virker symptomlindrene. Ikke alltid det er så enkelt selvsagt, men jeg krysser fingrene for deg og tenker på deg. Skriv snart igjen da. Stor klem fra meg.
Kjære deg hjerte1
Ble veldig lei meg av å lese dette. Håper du får et endelig svar snart. I det minste synes jeg det er bra at noen tar deg på alvor nå, forhåpentligvis ikke mer hypokonderprat. Men håper de også tar på alvor alle sykdommene dine.
Hold oss oppdatert om du orker.
Har tenkt mye på deg kaer1
*Klem* og en til sånn at det blir over 10 tegn.. *Klem*
Oj, dette var trist. Kanskje har du begge deler, både en muskelsykdom og lave kortisolverdier mm?
Håper du klarer å holde motet oppe, selv om dette sikkert føles som å vandre hundre mil tilbake. Jeg tror du er et veldig sterkt menneske. vink11
Tenker på deg, Gunnda. Du har gitt så mye til meg, gjennom hele tiden jeg har slitt og skrevet her på forummet. kys1
Du skal vite at det er mange som tenker på deg også Gunnda.
Trist å få slik beskjed selv om ikke alle prøver er analyserte.
Føler og håper Gunnda.
Sikken redelighed, Gunnda. Man siger at det er gudernes respekt for os der byder dem at udsætte os for prøvelser de mener vi har styrke til at bære. Jeg ville ønske guderne respekterede dig og os andre - lidt mindre.
Kære Gunnda hjerte1 Der er ikke gået en dag siden "dengang" uden at du var i mine tanker. Sjældent "møder" man et menneske, der trods sygdom og pinsler - alligevel kan favne andre mennesker - som du gør. Du gør mine tanker bedre og varmere, end de ville have været uden dig i denne verden. God bedring Gunnda og tusind klemmer til din vidunderlige søn, der fandt os til dig. hjerte1
Jeanette Ws.
03-12-10, 17:44
Ja, dette var virkelig vondt å høre.... Verden er ikke det spor rettferdig; noen turer f.eks fram uten tanke for andre og seiler glatt gjennom livet, mens du som tenker på andre og hjelper andre når du selv har det vondt, skal behøve å oppleve dette her..:sad: Jeg håper den andre prøven din er negativ!! hjerte1hjerte1
Kære Gunnda hjerte1
Så trist at læse. Jeg håber inderligt, du slipper med skrækken!
Mange klem og tanker fra Nielsigne
Tusen takk for at dere finskram1....jeg skal tenke på hver enkelt av dere når jeg ligger under kniven til mandag,virkelig!!
Ingen glemt, men ANISA!!!!!hjerte1
Dere syns sikkert at dette høres ut som syting, men er så redd for at jeg snart ikke har mere krefter.(er ingen ungfole lenger!!)
Brukte 15 år på å komme meg noenlunde etter en bilulykke, det var jo årsaken til at det aldri slo meg at jeg kunne være syk...derfor var jo stoffskifteverdiene mine over alle støvleskaft, og så fikk jeg iallfall lilleslem med den binyretrafikken(positivt svar på spyttprøver, og akkurat på nederste ref. i serum..DHEA var jo under både i spytt og serum...så du har så rett,så rett Ruth, selvfølgelig er de med på lasset, MEN muskelproblemene mine hører altså til en annen familie. Hun hørtes ikke så lystig ut sykepleieren som tok fatt i meg, men kunne ikke si noe, da legen hadde gått av vakt, men nå er de i kontakt med Rikshospitalet.
Blondie...du har så rett..med medisinering håper jeg på symptomlindring, og så får en ta en dag om gangen..
Tusen takk til der ALLE kram1
Moralen er...dess mer en har å hanske med, er det farlig bruke det som kamuflasje..og tro at "alt" hører hjemme i en kjent sekk.
Vær obs på det dere og, hvis noe dukker opp!!!
Så vondt å høre at du har fått enda mere å handskes med. Og det høres absolutt ikke ut som syting når du skriver at du er redd for at du ikke skal ha flere krefter igjen.
Og så at du opp i alt dette har tanke på oss andre. Du er et godt menneske, Gunnda! hjerte1
Lykke til, Gunnda. Det blir mange som tenker på deg framover.
Moralen er...dess mer en har å hanske med, er det farlig bruke det som kamuflasje..og tro at "alt" hører hjemme i en kjent sekk.
Vær obs på det dere og, hvis noe dukker opp!!!
Klogt med denne morale. Vi er formentlig mange her, der har den erfaring, men man har jo ingen garanti for ikke at opleve det igen. Man må virkelig være på vagt over for dette.
Kære Gunnda, jeg forstår godt, du er bange. Det ville jeg også være. Og så er det ret og slet uretfærdigt, at du skal igennem dette.
Tænker på dig hjerte1
Det er av og til som om ting ingen ende vil ta :sad: Føler med deg og håper alt det traurige snart vil byttes ut med noen glimt av lys Gunnda kram1
Tusen takk for at dere finskram1....jeg skal tenke på hver enkelt av dere når jeg ligger under kniven til mandag,virkelig!!
Ingen glemt, men ANISA!!!!!hjerte1
Gunnda, forskning viser at beroligende musikk kan senke stresshormoner. Spør på sykehuset om de for eksempel har musikk til utlån.
Musicure.com (http://musicure.com/) har laget musikk med tanke på syke mennsker.musicahumana.com (http://www.musicahumana.org/default.asp?lang=uk) bedriver forskning på dette emnet. jeg vil tro at skehuset har denne musikken. jeg har to cd' er fra serien, de er fine som avspenningsmusikk. dette å plugge deg til denne musikken, eller få den via en lydpute, vil hjelpe kroppen til å spenne av før operasjon.
Lykke til, jeg tenker på deg Gunnda hjertflag1
MEN muskelproblemene mine hører altså til en annen familie. Hun hørtes ikke så lystig ut sykepleieren som tok fatt i meg, men kunne ikke si noe, da legen hadde gått av vakt, men nå er de i kontakt med Rikshospitalet.
Facts About Inflammatory Myopathies (Myositis). Dermatomyositis (DM), Polymyositis (PM) & Inclusion-Body Myositis (IBM) (http://www.mdausa.org/publications/fa-myosi-qa.html) Virker mere "behandlingsvenlige" end en "løbsk" hypothyreose, ser det ud til, men det bedste ville være slet ikke at have det "skidt". Dermatomyositis (DM) og Polymyositis (PM) angriber mest kvinder. Jeg kan ikke lade være med at tænke (frygte) at det er lægernes hovedløse ordre om at reducere medicinen i 2007 pga. lavt TSH, der kan have trigget kroppens antistoffer mod muskelmassen.
Krydser fingre for dig hele mandag, Gunnda kaer1 Og håber du kommer snart hjem fra hospitalet. kaer1
Anisa kram1...dette høres logisk ut.
Så lenge det er åndedrag i meg ,holder jeg fast på at jeg ble syk/sikkert flere områder, etter jeg ble med. ned, og det kom akutt--6 uker senere, og jeg har da hele tiden regna med at da hadde jeg ikke mere å hente fra den gamle/høye dosen min....Kroppen sa stopp.....
De skal få en del spørsmål fra meg ved neste legetime....men redd de ikke vet....alle i dette systemet er jo TSH-tro(sykehus).
Kjære dere, godt nytt år alle sammen!!
Det er stille herfra..har gått rett i kjelleren...
Jeg fikk omgangssyken i jula og sliter med "noe i bringa(brystet)".
Det er fire år siden jeg ble binyresyk, og håpet vel at kroppen kunne klare NOE på egenhand, stressdoserte derfor ikke...og du, og du.
Nå føler jeg meg som et egg der all innmat er blåst ut, rast 3 kg på få dager, og går rundt som i narkose.
Hvor dum går det an å bli.
Ikke eksempel til etterfølgelse.
Den lite hyggelige brenninga i musklene er intens.....
Året går seg vel til!!!
kram1
(Venter fortsatt på svar fra biopsien...skulle ta 6-8 uker, så noen uker til...)
Så fint å høre fra deg, Gunnda!
Så mye du skal tåle....
Jeg håper du stressdoserer nå?
kram1kys1kaer1vink11
Tenker på deg hjertflag1
Hei Gunnda
Synd å høre at formen ikke er på topp og gjett om jeg kjenner meg igjen når det gjelder å stole på at binyrene skal "klare litt selv". Man vil jo liksom ikke ta mer medisiner enn man må, og derfor blir det slik. Men det blir ikke alltid slik vi håper og tror. Jeg krysser fingrene for at du har satt i gang stressdosering nå og at formen din blir i rask bedring.kram1
STRESSDOSERING ?
Ja...jeg har gått opp til 40mg, men tar bestandig noen dager før jeg merker bedring av doseøkning av HC også.....mulig jeg må høyere....får se...nå er jeg mer død enn levende....
Jeanette Ws.
09-01-11, 19:03
Hei Gunnda! kram1
Noen tanker:
Jeg vil kanskje tro at du naturlig nok må ha mere kortisol enn andre med binyresvikt fordi:
Du trenger kortison for å dempe betennelsen i musklene dine; får du ikke nok blir du raskt dårlig. Du trenger også kortison pga binyrene dine. Og når du i tillegg har noe "oppatpå" dette, trenger du enda mer...
Føler med deg Gunnda...kaer1
Kære Gunnda
Jeg ved ikke så meget om dette men vil bare ønske dig god bedring hjertflag1
Klem
hjerte1 Nielsigne
Facts About Inflammatory Myopathies (Myositis). Dermatomyositis (DM), Polymyositis (PM) & Inclusion-Body Myositis (IBM) (http://www.mdausa.org/publications/fa-myosi-qa.html) Virker mere "behandlingsvenlige" end en "løbsk" hypothyreose, ser det ud til, men det bedste ville være slet ikke at have det "skidt". Dermatomyositis (DM) og Polymyositis (PM) angriber mest kvinder. Jeg kan ikke lade være med at tænke (frygte) at det er lægernes hovedløse ordre om at reducere medicinen i 2007 pga. lavt TSH, der kan have trigget kroppens antistoffer mod muskelmassen.
Ikke Myositt.
Neste stopp Rikshospitalet!!
Aller først vil jeg si at etter å ha væer sengeliggende med ""narkose"", er jeg bedre etter stressdoseing(ble stående på 40 mg)---tok noen dager som forventa.
Så litt om timen min på sykehuset, poliklinisk etter innleggelsen.
Muskelbiopsien min er fortsatt positiv, IKKE bedre.
Det er spes to-tre verdier der som gir dem hodebry(samme verdier som for 2 år siden).
Spurte hva de het, men fikk ikke svar.
Så har jeg fått irversibel muskelatrofi i mange muskelgrupper...delvis påfallende mye i lår,legger armer og sete f eks.(men merker det i hele kroppen, for jeg har vært STERK).
Mine CK verdier er høye.
Så----kanskje får jeg rett til slutt selv --- at dette ER hormonrelatert, og ikke noe annet.
Vedkommende som faktisk kom fra Rikshospitalet den dagen er den første som virkelig har hørt på meg ..om for lite kortisol og galskapen med nedmedisineringa mi.
Så får jeg bare vente å se om de er like hyggelige og lydhøre når jeg blir lagt inn der!!!
Jeanette....tenk om vi kunne fått samme tid inne der, så hadde vi hatt "selskap"!!!!
Jeg lander vel på indremedisin..hvis det ikke er spes., endoavdeling der...,men det bør det vel være der!
Har jo så intens brenning i de atroferte musklene, så var i krysningen mellom
endo-, indre-nevro, sa vedkommende....
Hadde vært spennende høre om noen gamle eller nye har opplevd noe av denne galskapen etter å ha blitt medisinert ned. Det har nå nøyaktig tatt 4( unødvendige ) år av livet mitt.
ANISA, jeg og tror du har rett at svaret ligger der....var "i ""god ""form" tiden før......
Jeanette Ws.
28-01-11, 22:08
Så har jeg fått irversibel muskelatrofi i mange muskelgrupper...delvis påfallende mye i lår,legger armer og sete f eks.(men merker det i hele kroppen, for jeg har vært STERK).
Hadde vært spennende høre om noen gamle eller nye har opplevd noe av denne galskapen etter å ha blitt medisinert ned. Det har nå nøyaktig tatt 4( unødvendige ) år av livet mitt.
Gunnda, du er FORTSATT STERK! Selv om det ikke er akkurat i musklene, så har du kunnskap, intelligens og i tillegg en kognitiv evne til å løfte deg selv videre..hjerte1 Samtidig blir jeg veldig trist av å lese at du behøver å gå gjennom alt dette...:sad:
Det hadde vøri gromt :D å trefft på deg på Rikshospitalet. Jeg får vel vite når (og hvor) jeg skal dit i løpet av neste uke en gang.. :)
Vedkommende som faktisk kom fra Rikshospitalet den dagen er den første som virkelig har hørt på meg ..om for lite kortisol og galskapen med nedmedisineringa mi.
Så får jeg bare vente å se om de er like hyggelige og lydhøre når jeg blir lagt inn der!!!
Jeanette....tenk om vi kunne fått samme tid inne der, så hadde vi hatt "selskap"!!!!
Jeg lander vel på indremedisin..hvis det ikke er spes., endoavdeling der...,men det bør det vel være der!
Det er alt for langt fra København til Oslo, men der er andre fantastiske mennesker, der bor tæt på. Håber meget at du får besøg af nogle af de "vores" Oslo-boende skønne kvinder, så du ikke, hele tiden ligger alene på hospitalet, langt hjemmefra.
Hvornår skal du til Oslo, Gunnda? kaer1
ANISA, jeg og tror du har rett at svaret ligger der....var "i ""god ""form" tiden før......
Jeg bare haaader at "få ret" her. Ville ønske at det er noget andet, noget nemmere at behandle, eller i det mindste - lindre så effektivt, at du får det meste af dit liv tilbage, kæreste Gunnda. tro2
Innleggelse:
Jeg titter i postkassa hver dag, men dette står jo ikke om liv, så må sikkert på venteliste, og de er laaange her på berget.
Sier ifra når det er noe nytt, men innstiller meg mentalt på uker.....kram1 & hjerte1
Gunnda, det er jo en uhyrlig historie. Men ja, mon ikke, du får ret til sidst ... og flere vil lytte til dig hjerte1
Flot, at du kommer herind og får skrevet; det kan knibe hvis man mangler energi, selvom det ofte er det, der skal til, synes jeg.
Men jeg forstår ikke helt, tror jeg: Går du på 40 mg thyroid, altså kun godt og vel 1 såkaldt grain?
Hårdt at skulle vente på fremgang. Hold ud!
Klem hjerte1
Kjære Gunnda! Flott at du har ork til å skrive og flott at det er bedre med deg hjerte1
Ja, det kan godt hende at du har hatt rett hele tiden at det er kortisolet og hormoner som har gjort dette med deg! Jeg håper at du blit lyttet til på Rikshospitalet. Det virket lovende at vedkommende derfra tok deg på alvor! Og jeg kommer selvfølgelig mer enn gjerne på besøk når du er der!!! Hvis du selv vil, selvfølgelig... hjertflag1
Går du på 40 mg thyroid, altså kun godt og vel 1 såkaldt grain?
Tror det er snakk om 40 mg hydrokortison :D
Tror det er snakk om 40 mg hydrokortison :D
:D:D
Godt ... tak for det
Hei igjen!
Leeenge siden sist.Det skyldes at formen ikke er ok.
Vil bare si at nå har jeg endelig bestilt meg time hos D.S!!
:)
Å Gunnda hjerte1
Jeg har tenkt på deg av og til, senest idag. Og lurt på hvordan livet ditt er nå. kram3
Godt å "se" deg igjen, Gunnda. kram3kram3kram3kram3kram3
Hei xx4
Så fint å ha deg tilbake! Masse lykke til og god bedring hjerte1hjerte1hjerte1
Fant denne tråden først i dag - skal lese hele når jeg får tid i kveld!xx9
Har omsider fått kreket meg til fysioterapeut etter et par måneder med "isjaslignende"- strålesmerter nedover nedover begge lårene. Har hele tiden trodd det hadde sammenheng med feilstilling i korsryggen, men fysioterapeut sier etter å ha bøyd og tøyd, og prøvd ut muskelstyrke at det sannsynligvis ikke har noen sammenheng med korsryggen, men at det dreier seg om muskelatrofi.. Skrekk!:shock: Har også småproblemer med ene armen ved litt tungt arbeid og generelt litt "brennende muskler-følelse". Har er det bare å lese tror jeg..:|
Fant denne tråden først i dag - skal lese hele når jeg får tid i kveld!xx9
Har omsider fått kreket meg til fysioterapeut etter et par måneder med "isjaslignende"- strålesmerter nedover nedover begge lårene. Har hele tiden trodd det hadde sammenheng med feilstilling i korsryggen, men fysioterapeut sier etter å ha bøyd og tøyd, og prøvd ut muskelstyrke at det sannsynligvis ikke har noen sammenheng med korsryggen, men at det dreier seg om muskelatrofi.. Skrekk!:shock: Har også småproblemer med ene armen ved litt tungt arbeid og generelt litt "brennende muskler-følelse". Har er det bare å lese tror jeg..:|
HEI!!
Jeg har fått muskelatrofi pga hormonmangel,ja.!!! Det som er litt lle er at det fortsetter. Blir ""spist opp innvendig fra"".
Jeg fikk bekrefta det på Rikshospitalet, men der var jeg på reumatisk. De søkte meg til endoavd. hvor jeg hører hjemme, men da jeg fikk innkallelsen, sa jeg den fra meg.
Jeg går jo på thyroid-s, og derav en subrimert TSH .Endoene her medisinerer KUN ETTER TSH, og den kampen jeg ville fått som pasient der var jeg ikke sterk nok til å ta....derfor har jeg vært overlatt til meg selv "siden sist".
Hadde egentlig gitt opp, men overlevelseslysten er der, så har søkt meg som sagt til D.S(time i mai).
Du,du kan få påvist muselatrofi ved biopsi, men hos meg ser de det godt på MR også. Kanskje du kunne be om det siste?
Er svaret positivt, kan det tyde på hormonmangel.
Jeg er ikke oppdatert inne her lenger, men tror kanskje du ikke er på medisiner enda?vink11( En halvtime senere--- lest litt om deg, og ser at du ER medisinert,ja!!!! Svakheten din kan komme av både for lite stoffskiftehormon og kortisol(som hos meg)
Takk for svar!vink11 Enda ikke rukket å lese gjennom tråden din pga. sovnet på sofaen da barna gikk og la seg..:?
Lurte på hvordan denne muskelatrofien begynte for din del? Venstre, nedre del..? Mulig det er tilfeldig, men nå har jeg lest tre historier hvor alle fikk begynnende muskelatrofi på venstre side, fortrinnsvis i foten et sted..:roll:
Jeg merket det først da jeg ble akutt binyresyk.....kunne ikke gå. Dro føttene langs gulvet,ikke krefter til å bevege anklene.Mistet også refleksene i beina.
Har store problem med muskelSTYRKE.Spes.ille å gå opp trapper!
Og så SER en det tydelig. Et eksempel...stort "innsøkk" på framdida av leggene! Hele kroppen "forfaller".Ser ut som musklene blir spist opp på en måte.Og det kjennes i hele systemet...kjenner at en blir fratatt fysiske krefter.
PS
Mine biopsier er begge tatt fra HØYRE lår..en fra yttersiden og den andre fra framsiden..
DS
Skremmer meg dette.. :shock:
Jeg hadde store problemer med muskelstyrken, spesielt i beina, i fjor vår og sommer før jeg begynte på medisiner.
Jeg driver (rettelse: drev..!) litt som hovslager på si, men jeg ble i løpet av et par måneders tid så gåen i lår og setemuskulatur at jeg bare ble stående å skjelve og kaldsvette - kan trygt si at jeg skremte livet av de fleste hestene som nok oppfattet dette som heller unormalt.. :sad: Ble muskelmessig helt flat og også armene og griperefleksen ble sterkt påvirket.
Fikk en slags nummenhet/prikking nedover underarmene og hendene som først kom og gikk og siden ble konstant. Fikk henvisning til bl.a. nevrografi og nevrolog, men mens jeg ventet på innkallinga dit var jeg på Heggeli og fikk både stoffskiftemedisin og binyrestøtte og ble etterhvert kvitt både nummenhet/prikking i armene og tildels muskelsvakheten i sete/lår. Så da timene med nevrograf og nevrolog kom hhv. 3 og 5 mnd. senere - fant de ingenting og jeg jeg måtte jo bare si at tilstanden var en helt annen nå enn da henvisningen ble gitt..
Men pga. mas fra arb.giver om "diagnose" og fastlegens motvilje mot denne medisineringen og hans spørsmål ved sykemelding, ble det så jeg fulgte opp med ny time hos ny overlege-endokrinolog for å vurdere disse "nye funnene" - dvs. de blodprøvefunnene de fant på Heggeli i de blodprøvene som endokrinologen aldri gadd å rekvirere.. Denne endokrinologen var mer imøtekommende og åpnet såvidt for at det kunne være problemer med binyrene, men trodde ikke at jeg hadde Addisons..:? (Er det det eneste..!?)
Det ble derfor bestemt at jeg skulle trappe ned og slutte på binyrestøtten og ta nye prøver uten medisiner tre måneder frem i tid. Fikk forøvrig "tillatelse" til å fortsette med Erfa som før til tross for TSH=0,01..! :shock: :)
Og nå som disse tre måneder frem i tid har gått er formen i fritt fall og har vært det et par uker.. :sad: Og ingen ny innkalling..
Har fått tatt nye blodprøver av aldosteron, renin og DHEA-S hos fastlege i mellomtiden. DHEA er halvert siden siste måling og ligger nå nederst i normalomr., svar på to siste er foreløpig ikke kommet.. Skal nå til legen igjen med døgnurin for kortisolmåling og får forhåpentligvis også tatt stoffskifteprøver. Og så må jeg ta opp dette med vondter/svakhet/brennende muskler og fysioterapeutens utsagn om muskelatrofi..
Mener selv at det ikke er usannsynlig at tilbakevendende plager i etterkant av avsluttet medisinering har med akkurat avsluttet medisinering å gjøre og at man da må se på ev. behov for å gjenoppta noe av dette :mad: Og helst uten at man må kjøre seg helt i grøfta igjen og miste både familie og jobb.. :sad:
HVOR MYE/HVA FORTELLER SHGB OSS?
Jeg har gått fra å være under refområdet til å ligge bittelitt over.
Er det isolert sett tegn på overmedisinering?
Jeg har sett på forhøyet SHBG som et tegn på for høy dose. Egentlig en kjekk prøve for å kontrollere dose...bedre enn TSH. For meg ihvertfallvink11
SHBG vil bli høy/for høy hvis man bruker p-piller eller naturlig thyroid (muligens gjelder dette også levaxin..?) i følge DS ved Heggeli. Hadde for høy SHBG allerede før oppstart med Erfa og lurte litt på denne verdien selv:wink:
SHBG vil bli høy/for høy hvis man bruker p-piller eller naturlig thyroid (muligens gjelder dette også levaxin..?) i følge DS ved Heggeli. Hadde for høy SHBG allerede før oppstart med Erfa og lurte litt på denne verdien selv:wink:
Takkvink11
Da skyldes det mest sannsynlig at jeg går på naturlig thyroid.
Kan ikke "i min villeste fantasi" tro jeg er overmedisinert(heller det motsatte). Men spørsmålet var nærliggende da lav SHGB jo er et av parameterne på lavt stoffskifte!
Noen som vet om man får forhøyet SHBG av levaxin også?:?:
Noen som vet om man får forhøyet SHBG av levaxin også?:?:
Det vet ikke jeg..aldri hørt om det, tror jeg.
Har aldri vært her jeg er i går og spes. i dag.....sitter og bare gråter.:mrgreen:
Føler meg dødssliten, ikke deprimert.
"Off topic" har hatt mye hjemmesykepleie pga trafikkskaden min,men det har vart i 25 år), så er det noen som har noen
hormonforklaring ?
For lite T3? Eller kan binyrene mine også få meg til å bli så "på tuppa".
Dette går iallfall ikke an....store jenta:mad:
Jeg kan fort bli sånn av kjønnshormoner, særlig østrogen. Hater østrogen akkurat nå (er på 12. blødningsdag). Da har jeg lettere for å føle med deppa og tar lett til tårene. Men selvsagt er det et langvarig problem ville jeg også tro det kunne henge sammen med for lite T3.
Håper du føler deg bedre snartvink11
Det der var meg, før jeg fikk behandling for stoffskiftet... Og meg nå om jeg tar på meg "for mye" (Og det trenger ikke å være "nye" objektivt sett, bare at det oppleves som "for mye"). Hjelper det deg å sove? (Hjalp meg...) Jeg har aldri riktig fått tak i hva dette er, om det er binyrer eller om det er stoffskiftet, eller noe annet. Jeg tror egentlig ikke at det er stoffskiftet direkte (men kanskje indirekte via "noe annet") for min del.
vBulletin® v4.2.1, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.